Frida,
11. oktober 2021
Jeg føler, at jeg ikke er god nok til min eks
Jeg føler at jeg ikke er god nok. I ved alle andre har fået mens og er begyndt pubertet. Og ja.... det er jeg ikke. Min eks er jeg forelsket i igen, men jeg har ikke nogle pubertet eller mens. Så hvorfor ville han vælge mig frem for de andre?

GirlTalks svar
Kære Frida.
Hvor er jeg ked af at læse, at du ikke føler dig god nok – det vil jeg starte med at skrive, at du ER! Pubertet og menstruation kommer alle piger til at opleve i deres ungdom, men det er meget forskelligt, hvornår det begynder. For eksempel er det både helt normalt at få den første menstruation som 9-årig, men også som 16-årig. Derfor kan nogle piger opleve, at alle i klassen har fået det, mens man er den eneste, der ikke har. For nogle kan det give en følelse af at være udenfor, men man kan sagtens snakke med alligevel! Måske har dine veninder nogle gode råd til bind, menstruationssmerter eller lign., som du kan bruge, når det bliver din tur.
Jeg er også helt sikker på, at det ikke betyder noget som helst for din ekskæreste, om du er kommet i puberteten eller har menstruation. Det er som regel ikke dé ting, der gør, at drenge bliver forelsket. Jeg er sikker på, at han ville vælge dig frem for de andre, fordi du er sødest, sjovest, smukkest eller lignende. Han vælger dig på baggrund af, hvem du er som person – og ikke hvornår du har udviklet bryster :-)
Væbn dig med tålmodighed, så skal både pubertet og menstruation nok komme til dig også. Jeg håber, at kærligheden får lov at blomstre mellem dig og din eks.
Knus fra Nikoline, GirlTalk