Den dumme Pige, 14 år
18. oktober 2021
Jeg føler mig meget ensom og jeg ved ikke om der er noget galt med mig
Hej kære jer …. Jeg skrev et brev men det er vist ikke kommet igennem og jeg vil virkeligt gerne have svar så jeg prøver lige igen. Sagen er den at jeg er en pige som føler mig meget ensom og alene og jeg bliver så ked af det når jeg kan se at andre på min alder går rundt og hygger sig med sine veninder og de griner og har det sjovt sammen og ved ikke om der er noget galt med mig fordi jeg har ikke de tætte veninder hvor man ligger billeder op på Instagram eller noget og det gør mig bare rigtig rigtig ked af det at jeg ikke bare har en eneste veninde som jeg kan have det sådan med og jeg ved ikke om jeg ikke er sød nok til det eller om jeg ikke er flot nok eller om det er fordi jeg ser ud på en bestemt måde. Jeg er jo bare mig og jeg er da normal nok. Jeg ser da ud som enhver anden pige og jeg opføre mig jo også sådan og jeg er da sød eller nej jeg ved det ikke. Jeg kan ikke sige at jeg har de to eneste veninder fordi vi er aldrig sammen og de er nået så lang i udvikling og kæresterier i forhold til mig. Jeg har jo slet ikke en kæreste. Mon også det er fordi jeg ikke er sød nok til det. Hvad sker der for mig. Hvorfor er jeg sådan her. Dum og mega forkert.

GirlTalks svar
Kære dig
Tusind tak for dit brev. Det er virkelig sejt af dig at skrive ind og dele dine svære tanker. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig et svar<3.
Du skriver at du føler dig meget ensom og savner at have en tæt veninde. Du skriver også, at de andre piger er nået længere i udvikling og kæresterier i forhold til dig. Det er aldrig sjovt at føle sig ensom. Det er en følelse, jeg også selv har prøvet at mærke og jeg kan sagtens forstå, at det gør dig rigtig ked af det. Du skal vide, at jeg skriver med mange piger i rådgivningen, som også døjer med ensomhed og følelsen af at ”være forkert”. Især i en alder af 14 år, hvor alle udvikler sig forskelligt og i forskelligt tempo. Det er helt normalt. Du er ikke alene med dine tanker og du er bestemt ikke forkert. Faktisk var min første tanke, at du lyder rigtig klog, når jeg hører dig sige ”jeg er jo bare mig… jeg ser da ud som enhver anden pige” - for det er nemlig helt rigtigt. Kunne du prøve at huske dig selv på denne tanke?
Det kan være svært at gå alene med sine tanker, så jeg er glad for at du har skrevet herind! Men jeg får lyst til at spørge, om du mon har en voksen i dit liv, som ved hvordan du har det? Det kan f.eks. være en forældre, en ven af familien, en lærer… Som kan hjælpe og støtte dig. Bare det at få fortalt om sine tanker, kan hjælpe rigtig meget. Hvis det er for svært at sige højt, kan det nogle gange hjælpe at skrive det ned på et papir - eller måske endda vise denne samtalte?
En sidste ting, jeg kom til at tænke på var, om du har overvejet at starte til en fritidsaktivitet? Jeg kender fra mig selv, at det ofte kan være lettere at komme tæt ind på nogen hvis man har en fælles interesse at dyrke sammen. Er der noget, du kan lide at lave.. noget du er rigtig god til.. eller noget du gerne vil lære? Måske vores EmpowR gruppe hos GirlTalk kunne være noget for dig? I EmpowR mødes du med 4-8 piger på din alder og bygger et fællesskab baseret på snak, fortrolighed, hygge og aktiviteter. Du kan læse meget mere om det på dette link: https://girltalk.dk/empowr
Jeg håber at dette svar var en lille hjælp. Hvis du har brug for at tale mere om det eller noget andet, er du altid velkommen til at skrive ind til vores chat & sms rådgivning (:
De bedste hilsner
Isabella