Jose, 15 år
13. oktober 2021
Jeg føler mig udenfor vennegruppen
Jeg har nogle “venner” ovre på min skole, men jeg føler at jeg ikke er en del af dem. De bor i byen og jeg kommer lidt udendørs byen så de snakker om alle mulige ting hvor jeg ikke helt ved hvad det er jeg skal sige. Hvis jeg smiler eller siger noget føler jeg at de hiver mig et meget bedømmende blik eller hele skal kritiserer eller starte en diskussion med mig. De venter heller aldrig på mig. Hvad gør jeg.

GirlTalks svar
Kære Jose
Tusind tak for dit brev. Jeg er glad for, at du har lyst til at dele dine tanker med os <3
Det lyder ikke rart, det som du oplever henne på skolen lige nu. Jeg forstår godt, at det går dig på og gør dig ked af det. Du skal vide, at jeg har oplevet mange andre piger, som har det på præcis samme måde som dig – så du er langt fra alene om at have det på den måde <3
Du skriver, at du har nogle ’venner’, som du ikke helt føler opfører sig som venner over for dig. Du skriver også, at de ikke venter på dig og at du ikke føler dig som en del af dem. Jeg kan godt forstå, at det er vanskeligt at vide hvad man skal gøre i sådan en situation – men jeg tænker, at du skal prøve at fortælle dem hvordan du har det. Måske ved de ikke, at det gør dig ked af det, når de opfører sig sådan over for dig? Jeg kan godt forstå, hvis det føles grænseoverskridende. Det kan også være, at du skal prøve at snakke med en af dem først, så det ikke føles lige så voldsomt at få det sagt. Hvis det føles for svært at skulle fortælle dem om dine følelser, kan det være, at du også kan tale med en lærer om det? Jeg ved fra mig selv, at tingene sommetider kan fylde mindre, når man får snakket med nogle om det. Der kommer ofte noget godt ud af at dele sine bekymringer og følelser, selvom det kan føles svært lige i øjeblikket. Uanset hvad du vælger at gøre, så er jeg sikker på, at det nok skal løse sig. Du er i hvert fald god nok præcis som du er – og alle der får lov til at være venner med dig, er meget heldige. Du fortjener i hvert fald gode venner, som behandler dig ordentligt <3
Hvis du har lyst til at tale mere om det, er du altid velkommen til at skrive ind til os på chatten J
Med venlig hilsen
Emma