Sofie, 11 år
18. oktober 2021
Jeg har det svært med min krop, der er den hurtigst udviklede i klassen
Jeg har det svært med min krop, jeg har udviklet mig mest i min klasse alle vender øjnene hen mod mig, det er ikke rart jeg prøver altid at skjulle mig til idræt.. jeg har det meget hårdt med min krop. efter jul skal vi have svømning, er bange for jeg for min menstration, alle pigerne ved at hvis man ikke er til svømning og istedet er til idræt så har man menstration, godt nok ikke drengene men det ville være så pinligt!....

GirlTalks svar
Hej søde Sofie
Selvom du ikke kan se mig lige nu, skal du vide at jeg føler med dig. Jeg har sådan lyst til at give dig et stort kram og fortælle dig at du er præcis som du skal være.
Vi piger er meget tit alt for hårde mod vores krop og os selv. Vi føler at vi skal være perfekte og vi tror at alle andre kigger på os. Jeg er 21 år gammel og derfor vil jeg gerne love dig at det bliver bedre.
Du har måske udviklet dig mere end dine veninder. Det kan godt være svært at være den første til at få bryster eller menstruation i klassen, men det er noget alle kvinder og piger får. Du er ikke anderledes, fordi du er den første. Det er helt normalt og der er jo altid en der får det først – men det vigtigste er at huske at det er naturligt. Alle de piger du har idræt og svømning med, skal have menstruation på et tidspunkt. Derfor er du ikke alene og jeg tror pigerne i klassen vil synes du er ret sej og ikke pinlig.
Jeg er helt sikker på at dine klassekammerater har de samme tanker som dig, og tror de er helt alene med dem. Du er super sej for at skrive ind til GIRLTALK og gerne vil snakke om dine tanker. Jeg synes altid at alle mine problemer bliver bedre, hvis jeg deler dem med en veninde eller min mor. Tror du måske at du har en i dit liv du kunne snakke med?
Kroppen ændrer sig rigtig meget i din alder. Nogle gange vil vi gerne have det som andre har, og så kan vores eget virke forkert. Hvis man har krøller, vil man gerne have flat hår. Hvis man er god til Dansk, vil man hellere være god til Matematik. Men du er præcis som du skal være Sofie <3 Ingen andre er dig, og det er fantastisk.
Her er 3 gode råd:
• Hvis du bliver pinlig eller nervøs, så træk vejret helt ned i maven. Prøv at gøre det 3 gange og så kan du mærke hvordan din krop falder helt til ro.
• Husk at alle piger udvikler sig. Du er aldrig den eneste og jeg havde præcis dine tanker da jeg var 11 år.
• Prøv at snakke med dine veninder i klassen og måske dine forældre. De vil helt sikkert forstå dig.
Mange tanker og et stort knus fra mig til dig <3