Sofie, 15 år
26. oktober 2021
Jeg har haft sex to gange uden at have lyst
Jeg har haft sex 2 gange, men jeg havde faktisk ikke lyst. Jeg sagde bare at jeg havde lyst fordi jeg følte mig presset. Nu har jeg det dårligt over jeg gjorde det..

GirlTalks svar
Kære Sofie 15 år,
Hvor er du sej at du har mod på at skrive ind og dele dine tanker med os!
Først og fremmest er det vigtigt for mig at pointere at du på ingen måde har gjort noget forkert. Det lyder som om at du har fået overskredet dine grænser, og det er altid en ubehagelig oplevelse. Du skriver at du har følt dig presset til at have sex 2 gange, og derfor tænker jeg at det er vigtigt at du bliver taget alvorligt.
Sex skal helst være en tryg og rar oplevelse, men det kan også være en situation hvor det kan være svært at mærke sine grænser og sige dem højt til sin partner. Det er helt normalt og naturligt at man kan komme til at vende det indad og få det dårligt over at man har “ladet” sine grænser blive overskredet. Det er aldrig din skyld, og som du selv skrev var det en beslutning du tog under pres. Jeg tænker at det vigtigste for dig lige nu er få sagt fra, og selvom det kan være angstprovokerende, er du allerede godt på vej ved at skrive herind <3
Jeg ved ikke om du stadig har kontakt til personen du havde sex med, men jeg tænker at det er rigtig vigtigt at du får fortalt ham/hende om hvordan du oplevede situationen. Din oplevelse og dine følelser er helt reelle og valide, men det kan være at han/hun ikke ved - eller forstår - at du ikke havde lyst til at have sex? Det kan være svært at fortælle nogen at de har overskredet ens grænser, men måske vil det være rart for dig at sige fra? Du kan måske prøve at vise dit brev du har skrevet til os eller skrive dine tanker ned hvis du synes det er svært at få taget hul på samtalen?
Det kan også være at du vil have gavn af at sparre om dine tanker og følelser med en anden? Jeg ved at det kan være grænseoverskridende at fortælle om hvad man går rundt med, men det kan også være med til at du ikke føler du går rundt med dine tanker og følelser alene. Måske har du en god veninde, et familiemedlem eller en lærer du er tryg ved? Ellers er du altid velkommen til at skrive ind til os på vores chatrådgivning, vi er altid klar til at være her for dig og lytte til dig.
Husk at er værdifuld og at du har ret til at blive taget alvorligt <3
Kærlige hilsner,
Rebekka