Anonym, 14 år
28. oktober 2021
Jeg har ikke fået min menstruation endnu og er bekymret
Jeg er 14 år gammel, snart 14 et halvt år gammel. Jeg har stadigvæk ikke fået menstruation. Jeg har haft udflåd i, ihvertfald 2,5 år. Jeg er bekymret for om jeg er sund siden den ikke er kommet endnu. Desuden går jeg med diverse tanker om hvad der skal ske med min fremtid og om jeg nogensinde bliver klar til sex. Alle snakker jo om det??

GirlTalks svar
Hej og tusinde tak for dit brev! Hvor er det bare dejligt og sejt at du skriver! <3
Det er mange forskellige ting du skriver ind omkring. Jeg er glad for at du tør åbne op omkring dine bekymringer.
Du er 14 år og du har stadig ikke fået din menstruation. Det er helt normalt! Alle kroppe er forskellige. Der er ikke noget tidspunkt der er ”normalt” at få sin menstruation på. Jeg var selv 13 år da jeg fik min og jeg har en veninde, der var 16 år, da hun fik sin. Så bare rolig, du er helt normal <3
Jeg hører dig sige, at du er bekymret for om du er sund, siden du ikke har fået din menstruation endnu. Her vil jeg råde dig til, at besøge din læge og fortælle hende/ham, om dine bekymringer. Jeg tror det kan give dig lidt ro i tankerne <3
Du siger, at du går med diverse tanker omkring fremtiden. Hvad der skal ske.
Hvad er det for nogle tanker du går rundt med?
Husk at du altid er velkommen til at skrive til vores GirlTalk SMS eller chatrådgivning, hvis du har nogle tanker, du har behov for at dele, så sidder vi klar til at lytte <3
Du siger også, at du tænker over, om du nogensinde bliver klar til sex. Jeg kan godt forstå at du føler det fylder meget, hvis alle taler om det
Jeg ville råde dig til at stille dig selv spørgsmålet ”Fylder det meget for dem, eller fylder det meget for mig?”
Sex er noget mærkeligt og mystisk noget, når man ikke selv er nået dertil i sit liv, hvor man er klar til at udforske det. At du nu, i en alder af 14, ikke føler dig klar, trods at din venner måske gør – det er helt normalt og okay.
At dine venner føler sig klar, er helt okay og at du ikke føler dig klar endnu, det er også helt okay.
Der er ikke én alder, der er den ”rigtige” at have sex. Det er meget forskelligt og individuelt, hvornår man føler sig klar. Nogle føler sig klar, når de er i din alder. Mens andre først føler sig klar, mange år senere.
Hvis du ikke føler dig klar til at have sex, så skal du ikke gøre det. Sex er en meget naturlig ting og du skal nok føle dig klar, når det er det rigtige for dig. Husk! Du behøver ikke at gøre, noget som helst, bare fordi dine venner gør <3
Når du en dag skal have sex, så er det allervigtigste, at DU føler dig klar og at du føler dig tryg, ved den person du skal have det med.
Jeg håber at jeg kunne hjælpe dig med at få lidt styr på dine mange tanker. Jeg kender det godt selv, når der er meget, der fylder for en. Men bare rolig, det hele skal nok blive bedre og det hjælper altid at tale med en ven, veninde, forælder eller noget helt andet <3
Jeg er glad for at du skrev.
Held og lykke med det hele!
Kærlige Hilsener
Rosa