Lea, 13 år
15. oktober 2021
Jeg har meget store bryster i forhold til min klasse
Jeg har meget store bryster i forhold til min klasse og de andre 3 klasser på min årgang. Jeg syndes det er lidt pinligt men samtidig meget flot forde der er meget tøj som klar mig. Det er dig træls at drenge kun illegale se på mine brister og min røv. Ved ikke hvad jeg kan gøre for at jeg skal føle mig tilpas.

GirlTalks svar
Kære Lea
Tusind tak fordi du skriver og deler dine følelser med os <3.
Jeg fornemmer, at det fylder meget hos dig, at drengene i din klasse giver dig uønsket opmærksomhed, ved at kigge på dine bryster og din røv, og at det gør dig utilpas? Det er bare ubehagelig situation at stå i, og det er jeg ked af, at du oplever.
På den anden side, gør det mig glad at læse, at du synes du har en flot krop og at meget tøj klæder dig godt. Du skal helt klart fortsætte med at fokusere på det du godt kan lide ved din krop. Det vigtigste er hvordan har det med dig selv. Når det så er sagt, så er det bare ubehageligt når drengene kigger på dine bryster og din røv. Det kan måske være, at du kan snakke med en lærer du føler dig tryg med? Enten som bare kan høre dine følelser og frustrationer, eller måske kan en lærer snakke med drengene (uden at nævne dig selvfølgelig), fordi drenge i den alder, er ikke så modne som piger på din alder, og kan måske ikke forstå hvor upassende de er, og hvor utilpas de får piger til at føle sig. Men det er kun hvis du har lyst til at tage den op med en lærer, du kan bede dem om at snakke om emnet på en general måde uden at nævne nogle navne og måske kun med drengene.
Hvis det virker lidt for meget, hvilket jeg sagtens godt kan forstå, fordi det burde ikke være dit arbejde at få drengene til at stoppe med at kigge på dig. For det har nemlig ingenting med dig at gøre. Der er nemlig INGENTING galt med dig. Du er så værdigfuld, og mega sej at du skriver herind og fortæller om hvordan du har det. Det kan være en hjælp måske at snakke med din mor, det kan være hun har gået igennem noget af det samme. Eller måske snakke med en tæt veninde, selvom at du er meget store bryster i forhold til din klasse, men jeg er sikker på at dine veninder har oplevet at føle sig utilpas i sin krop. Jeg ved i hvert fald selv, at jeg synes det var en mega svær periode, da jeg begyndte at mærke at drenge ligger mærke til ens krop. Nogle gange hjælper det at snakke med nogle omkring dig, for at føle man ikke er alene. Noget der hjalp mig med at føle mig lidt mere tilpas, var at tage indtil byen med min mor, og finde en bh som passede godt til mig. Du kan tage ind i en butik, hvor de kan hjælpe dig med at finde en bh efter dine behov, hvis det måske kan hjælpe dig. Men vi alle er forskellige, vi piger og vores bryster har forskellige størrelse, former, farver og alle bryster er flotte bryster.
Hvis du føler, du har lyst til at snakke mere om dine følelser, om drengene eller om andre muligheder for at du kan føle dig mere tilpas i skolen, kan du altid skrive ind på vores chat <3. Vi har mange rådgivere, som meget gerne vil vil lytte og hjælpe dig. <3
Mange knus fra Sofie, Girltalk