Ellen, 13 år
26. oktober 2021
Jeg har udflåd og ondt i maven. Er det tegn på menstruation?
Jeg er 13 år og har udflåd i underbukserne og har ondt i maven min mor siger der er tegn på menstruation men ved ikke helt!

GirlTalks svar
Kære Ellen
Først og fremmest tak for dit brev <3
Det kan være rigtig svært at sige, hvornår man får sin menstruation – særligt fordi de fleste af os oplever det på forskellig vis. Det er i hvert fald helt okay at være usikker på ”tegnene”, for uanset hvad, er det jo noget nyt for dig og din krop, at opleve de ting du beskriver.
Du skriver, at du er 13 år gammel. Jeg tænker derfor ikke, at det er helt utænkeligt, at din menstruation kan være på vej, når jeg læser det du skriver. Hvis du er meget usikker på det eller nervøs for det, kunne det så måske være en idé at få din mor til at tage dig med til lægen? Og har du måske nogle veninder, der har fået sin menstruation, som du kan tale lidt med om det? Spørge hvad de oplevede op til at de fik deres menstruation?
Det er i hvert fald helt normalt at føle sig overvældet af, at sin krop ændrer sig, som den jo ofte gør i teenageårene. Derfor er det også rigtig godt at tale med andre om det.
Du er velkommen til at hoppe ind på chatten, hvis du har flere spørgsmål eller har lyst til at snakke videre om det <3
Knus
Rebekka