Anna, 12 år
13. oktober 2021
Jeg skiftede skole sidste år, men nu er mine to gode veninder hele tiden sammen uden mig
Hej, jeg er en pige på 12. Jeg skiftede skole sidste år, og det er egentlig fint nok, men jeg har to gode veninder fra min klasse, som jeg snakkede meget med. Nu er de to hele tiden sammen og snakker om de to selv om jeg står lige foran. De lader som om jeg er luft, men så når jeg går et andet sted hen vil de lige pludselig gerne have at jeg er der. Jeg føler mig meget udenfor, for i starten kunne de ikke lide hinanden og nu er de bedsteveninder. Hvad kan jeg gøre?
Hilsen Anna

GirlTalks svar
Kære Anna
Det er dejligt at høre, at du havde det fint nok med at skifte skole. Det kan ellers være en meget svær ting, at finde sig tilrette i. Du fortæller, at du føler dig udenfor i din lille trekløver-venindegruppe. Trekløveren (ligesom en trekløver er der tre veninder) har tit nøjagtigt samme problem som dig: Der er én, der føler sig udenfor, mens de to andre bare er perleveninder. Og så skifter det måske fra dag til dag. Det er aldrig særlig rart at føle sig udenfor, og du er bestemt ikke den eneste, som har gået og følt sig udenfor i skolen/venindegrupper. Vi får rigtig mange beskeder fra andre piger som kæmper med ensomhed, ikke føler sig gode nok og som dig føler sig udenfor.
Du fortæller, at når du vælger at gå fra dem, så vil de pludselig have at du skal blive. Der kan du jo fortælle dem, hvorfor du vælger at gå – nemlig fordi du føler dig udenfor. Forhåbentlig er dine veninder slet ikke klar over, at de snakker meget med hinanden og glemmer dig. Prøv at bevare roen og fortæl dem det på en rolig måde. Hvis man siger sådan nogle ting, mens man er vred og irriteret kan det hurtigt gøre det hele meget værre! Fokuser på hvordan du føler og ikke på at beskylde dem.
Hvis du ikke helt føler, at du selv kan tage konflikten kan du spørge en lærer, som du stoler på om han/hun kan hjælpe dig. Jeg har engang selv bedt en lærer om hjælp, da der opstod en stor konflikt i min trekløver-venindegruppe. Nogle gange skal der er en voksen til, og det er helt okay. Du står aldrig alene!
Held og lykke <3
Kæmpe knus fra Johanne