Emma, 15 år
14. oktober 2021
Min vennegruppe taler dårligt om to piger i gruppen
Min vende gruppe er ret stor men det kan være et problem nogle gange.
Der er en pige som var venner med os på et tidspunkt men så blev hun mega irriterende og flabet.
Lige for ikke så længe siden begyndte hun med at snakke med os.
En anden pige var også flyttet tilbage på skolen hvor hun snakkede min vende gruppe.
Hende kan ingen rigtig lide fordi måden hun er på.
Gruppen taler ret dårligt om de to pige.
Men siger det aldrig til deres ansigt.
Jeg tvivler om de kunne komme til at snakke om mig eller mine tætte venner inde for gruppen.

GirlTalks svar
Kære Emma,
Hvor er det bare sejt, at du kan række ud efter hjælpen, når du har brug for den! 😊
Først og fremmest er det vigtigt, at du lytter til dig selv og følger dit hjerte og din mavefornemmelse.
Jeg kan desværre ikke give dig et stensikkert svar på om de kunne finde på at bagtale dig, men det er, som du også har fundet ud af, aldrig et godt tegn at de bagtaler andre i vennegruppen. Det kunne godt lidt lyde som om, at ”kulturen/miljøet/traditionerne” i jeres gruppe ikke er specielt sunde og gode. Til gengæld, tror jeg det er sådan i mange store vennegrupper. Det er naturligt, at der opstår konflikter på kryds og tværs, men det er op til den enkelte, hvordan man vil tackle dem og at bagtale løser ikke så meget. Der er det altså bedre at snakke direkte med den person som man har et problem med.
Har du overvejet at stille spørgsmålstegn ved det, når de bagtaler andre? Om hvorfor de gør det? Og måske endda spørge, om de kunne finde på at gøre det med dig/dine tætte venner? Er du nogensinde selv med til at bagtale? Hvis du er, så bliver det måske lidt svært at pege fingre af de andre…
Hvis det var mig, ville jeg ikke have lyst til at være venner med folk, som bagtaler andre - måske netop også fordi, jeg ville være bange for, at det pludselig var mig en dag, og det må bare ikke være rart. Jeg ville nok distancere mig lidt fra dem, som bagtaler, og prioritere min energi og tid på mine tætte venner.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, ellers er du meget velkommen til at skrive igen 😊
Jeg sender en stor krammer din vej og ønsker dig al held og lykke med det ❤
Kærlig hilsen Maria fra GirlTalk