Emma, 17 år
18. oktober 2021
Nogle drenge fra min klasse laver åndsvage og sexistiske jokes
Nogen drenge fra klassen er voldsomt sexistiske, troede de åndsvage jokes omkring at kvinder skal blive i køkkenet og at vi bare skal kommanderes af mænd ville forsvinde efter folkeskolen, men jeg hører endnu flere her på gym.

GirlTalks svar
Hej Emma
Først og fremmest, så dejligt at du skriver herind og deler dine tanker! Og mega sejt at du reagerer på situationer som du ikke synes er okay. <3
Der sidder helt sikkert mange piger som kan genkende din oplevelse. Desværre, for selvom vi lever i 2021, og sådan en adfærd slet ikke er okay, så kan drenge bare være så meget mere umodne end piger, specielt i din alder.
Jeg kan virkelig godt sætte mig ind i at det må være total frustrerende at høre på! Og som du selv siger så er noget af det fede ved gym, jo netop at alle er lidt mere modne og der er fokus på nogle andre ting… men åbenbart gælder det ikke for alle.. ;)
Hvad tror du det handler om når de siger sådanne ting? Altså hvorfor siger de dem? Er de drenge reelt sexistiske eller forsøger de måske at være sjove?
Hvordan får det dig til at føle? Du kan jo overveje om det er noget du føler du har lyst til eller behov for at fortælle dem. Og hvis det er noget du gerne vil sige, hvordan tror du kan gøre det så det har størst virkning på drengene?
Gymnasietiden er ofte svær for rigtig mange, fordi I i denne tid er i fuld gang med at danne jeres egen identitet, men måske stadig er i gang med at finde ud af hvad det er og derfor ser mange som bare virkelig gerne vil passe ind. Jeg husker det tydeligt selv. :) Men det kan jo få en gruppe af drenge til at køre med på en enkelt drengs dårlige ideer eller udbrud. Jeg synes du skal mærke efter hvad disse udråb gør ved dig, og om det er noget du har lyst til at handle på eller dele.
Men hold op du er sej, mere sej end jeg var i din alder! <3 For det er selvfølgelig ikke okay – kvinder er præcis lige så meget værd. Og du må ikke et sekund føle anderledes, det er de tossede drenge som har problemet.. men det skal de nok indse når de bliver ældre, bare rolig :)
Kæmpe high five fra Louise <3