Mikkel, 17 år
27. september 2021
I går følte jeg, at jeg fik menstruation, for jeg har aldrig haft så ondt i maven før
I går så følte jeg, at jeg fik menstruation jeg har aldrig før haft så ondt i maven før og jeg har ikke kunne tænke på andet lige siden, og jeg er rigtig bange for at jeg er født i den forkerte krop men jeg føler mig samtidig heller ikke forkert, jeg har ikke ondt i maven længere men jeg er bange for det kommer igen på et andet tidspunkt, jeg har grædt hele natten og er mega bange for at fortælle det til nogen hjælp mig

GirlTalks svar
Hej Mikkel. Tak for at dele her hos Pigetanker.
Jeg er sikker på, at mange andre har haft det ligesom dig, når de nærmer sig den første menstruation. Selvom det er en naturlig del af kroppens udvikling, så kan det virke skræmmende og fremmed. Jeg er ked af at læse, hvor meget det påvirker det, men jeg har stor forståelse for, at det kan være ekstra svært at vente på en menstruation, hvis det slet ikke føles naturligt ift. ens kønsidentitet :-)
Der er heldigvis råd for det hele. Til en start kan du tale med din mor, veninder, en søster eller en anden “kvinde” du føler dig tryg ved - de har alle prøvet at få den første menstruation, og kan helt sikkert huske følelserne forbundet med dette. Måske kan de give dig gode råd og tage lidt af bekymringerne fra dig.
For det andet synes jeg da helt sikkert, at du skal vende dine tanker om at være født i en forkert krop med nogen. Hvad end det er dine forældre, en klasselærer eller lignende, så er jeg sikker på, at de gerne vil høre på dine tanker omkring dette. Husk at det OGSÅ er helt normalt!
Jeg håber, du får lagt alle bekymringerne på hylden. Du er helt, som du skal være <3
Kh, Nikoline, GirlTalk