Mia, 16 år
30. september 2021
Jeg tror måske jeg er blevet lidt vild med en fyr
Hej igen (:
Jeg ved ikke rigtig hvad der sker inde i mit hovede.. jeg tror måske at jeg er blevet lidt vild med en og føler bare han ignorerer mig hvis jeg skriver til ham men det er ikke sådan at jeg vil være for meget for ham og kender ham ikke super meget har været sammen med ham sådan 5 gange nu og ja mit hovede har det også med at overtænker og det ved jeg ikke lige hvordan jeg håndtere fordi det kan godt være meget slemt…

GirlTalks svar
Kære Mia,
Tak fordi du deler dine tanker og følelser og at du har haft mod på at skrive herind – det syntes jeg, er mega sejt af dig <3
Jeg kan godt forstå, at du syntes det hele er lidt meget at håndtere lige nu. Jeg syntes tit, at man ser i film, at forelskelse føles godt, drømmeagtigt og spændende, men jeg har selv oplevet, at det faktisk kan være super forvirrende og virkelig drænende noglegange. Det lyder som om, du måske også syntes det? Og så er du bestemt ikke den eneste – vi skriver med mange piger, som også føler, at det er hårdt at være vild med én, for det gør dem usikker, når de ikke ved hvad de skal gøre. Det er også ubehageligt ikke at vide hvordan man får ro i tankerne og følelserne, som tit svinger op ad ned som en udforudsigelig rutsjebane. Du er ikke alene i at have det sådan. <3
Jeg tror, at det er helt naturligt, at du syntes det er svært at finde hoved og hale i det hele, men det kan måske føles lidt tungt, hvis du går rundt og bærer på det hele alene? Måske kunne det være en idé at dele det, du har skrevet til mig med en god veninde, en søskende eller en forældre? Jeg oplever selv, at mine tanker bliver lettere at bære, når jeg deler dem med nogen. Så kan jeg føle mig helt lettet bagefter. Jeg tænker, at selvom det måske føles lidt nervepirrende eller sårbart at dele med andre, kunne det hjælpe dig med at være i det – fordi det er helt okay at have det, som du har det, men derfor er det også okay at spørge om lidt hjælp og støtte fra andre 😊 Jeg er også sikker på, at dine veninder vil have lyst til at hjælpe dig, hvis du tog fat i dem. Det kunne også være de kunne hjælpe dig med ikke at overtænke, og at aflede tankerne væk fra forvirringen.
Hvis du generelt syntes, at du måske har en tendens til at overtænke, kan det også hjælpe at prøve at flytte din opmærksomhed, ved at tænke på noget andet. Det er ikke fordi dine dårlige tanker ikke må være der, tværtimod skal der også være plads til dem, men nogle gange kan man have brug for at kunne flytte fokus på noget andet, der er lidt rarere at tænke på. Jeg øver mig selv i ikke at overtænke ved at lave nogle små mentale øvelser. Hvis jeg er indenfor kan jeg f.eks. begynde at nævne alle de hvide ting, der er i det rum, jeg sidder i. Eller også kan jeg begynde at tælle baglens fra 100 ved at tælle 7 fra hver gang. Jo flere gange du laver sådan en øvelse, jo bedre bliver du til at flytte din opmærksomhed. Og hvis øvelser ikke lige er noget for dig, kan du prøve at flytte opmærksomheden ved at lave noget andet. Hvis du sidder på sofaen og kan mærke tankerne begynder at fylde, kan du prøve at rejse dig op og lave noget andet: du kunne gå en tur, rydde ud i dit klædeskab, bage en ny opskrift du finder på Pinterest eller gøre lidt rengøring. Måske kunne det være værd at prøve?
Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig og minde dig om, at du ikke er den eneste, der har det sådan, og at det er helt normalt, at forelskelse ikke altid føles som solskin og regnbuer. Hvis du har lyst til at tale mere om dine tanker og følelser, er du altid velkommen til at skrive til os på chatten <3
En kæmpe virtuel krammer herfra <3
Fra Julia