Amalia, 17 år
25. august 2022
Jeg bliver så nemt jaloux
Jeg bliver så nemt jaloux.
Hver gang min kæreste, som nu går på en anden skole end mig bare er i samme rum som en anden pige, bliver jeg overbevist om han ikke elsker mig mere, og vil gå fra mig.
Og når jeg kommer i disse situationer ender jeg med at skrive til ham at jeg vil slå op, selvom det slet ikke er det jeg vil.
Jeg elsker ham virkelig meget, og har ikke lyst til at ende med at det bliver for meget for ham, selvom han hele tiden siger at det gør det ikke.
Vi har været sammen i snart 10mdr, og kendt hinanden i over 1 år.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre længere, for bliver nærmest sur på ham over de mindste ting hver dag.

GirlTalks svar
Kære Amalia
Tak for dit brev – det er rigtig godt, at du deler dine tanker <3
Det er for det første dejligt at høre, at du har en kæreste, som du elsker virkelig meget. Jeg kan dog godt forstå, at du gerne vil lade vær med at blive sur på ham over de mindste ting hver dag, som du selv skriver. Det kan både være hårdt for ham, men også for dig. Det er ikke rart at gå rundt med de følelser som jalousi, som du beskriver. Det kan være svært at finde ud, hvad man skal gøre ved det, og derfor er det godt, at du skriver ind til os.
Det virker som om, at du gerne vil lade vær med at blive så jaloux, og det er en rigtig god start. Det virker også som om, at du godt ved, at der ikke er noget at være jaloux over, når han er i rum med en anden pige. Du skriver, at du bliver overbevist om, at han ikke elsker dig mere og vil gå fra dig, når det sker. Når du selv skriver, at du vil slå op med ham, er det måske en form for forsvarsmekanisme. Jeg ville prøve at tælle til 10 næste gang, hvis jeg var dig, og så se, om du stadig har lyst til at skrive det samme til ham. Nogle gange kan man blive så oprevet over noget, at man gør eller skriver noget impulsivt, som man måske fortryder bagefter. Et godt ordsprog jeg selv bruger er: "Man skal aldrig handle på en negativ følelse" - måske den sætning også kan hjælpe dig med at minde dig selv om, ikke at reagere så hurtigt på de negative følelser.
Jalousi er også noget, som man kan arbejde med. Det er en god start at begynde at snakke om det og få nogle gode råd af venner og familie til, hvordan man kan håndtere det, for de kender dig allerbedst. Det er også godt, at du snakker med din kæreste om det, så han forstår dig bedre. Hvis du ikke allerede har gjort det, kan det også være en hjælp at skrive nogle spørgsmål ned og prøve at besvare dem. Du kunne f.eks. spørge dig selv: "Hvorfor bliver jeg bange for at han ikke elsker mig mere?", "Hvad handler min jalousi om? frygt, kontrolfølelse eller andet?" "Hvornår startede denne følelse af jalousi og hvilke situationer kan tricke den?". Disse spørgsmål kan være gode at stille sig selv, når jalousien kommer. På den måde kan du undersøge og blive mere nysgerrig på dine følelser - det hjælper nemlig sjældent at ignorere eller fordømme dem, da det kun gør negative følelser større.
Jeg håber, at du kan bruge svaret <3 Du er også velkommen til at skrive ind til os i rådgivningen, hvis du vil snakke mere om det!
Mange hilsner
Anna