Mathilde, 13 år
01. januar 0001
Jeg har talt med mine veninder om onani
Jeg er kommet igang med onani og det går godt. Men det er jo også noget der betyder meget for mig og er blevet en helt fast del af min hverdag. Jeg synes det er svært at stå alene med det. Jeg har ellers et godt forhold til mine forældre og snakker meget med dem men lige her føler jeg det ville være vildt akavet og snakke om. Jeg har så valgt at komme ud med det til mine to bedste veninder. Vi er jo slet ikke færdige med snakken og skal jo gøre det løbende men jeg håber bare det er det rigtige jeg gør. Jeg tror jeg kan stole på dem men 100 kan man jo aldrig være. Har jeg mon gjort det rigtige?

GirlTalks svar
Kære Mathilde
Tak for dit fine brev – jeg er glad for, at du har lyst til at dele dine tanker med GirlTalk.
Det er dejligt at læse, at det betyder meget for dig, når du er i kontakt med din krop, og at onani er blevet en værdifuld del af din hverdag. Det betyder meget, at man har nogle ritualer, hvor man husker at gøre gode ting for sig selv, som man synes er rart <3
Jeg forstår godt, at du har et behov for at tale med andre om onani, når det hele føles meget nyt - det er aldrig fedt at føle, at man går med noget alene, som fylder meget i ens tanker. Jeg ved, at der er mange piger, der kan nikke genkendende til, at det kan føles svært og akavet at tale om intime ting med sine forældre, og det er helt okay, at det føles rarere at dele med veninderne.
Jeg er glad for, at du har følt dig tryg ved at dele dine tanker med dine bedste veninder. Selvom man skal tage lidt tilløb de første gange, at man taler med andre om onani, så tror jeg, at det er vigtigt at huske på, at tanker om onani, krop og sex er emner på lige fod med mange andre, og som for mange er helt normale at tale om, og tit bliver nemmere at tale om med tiden. Er det veninder, som du ellers føler, at du er tryg ved, og som du normalt ville have lyst til at fortælle fortrolige ting til? Hvis det er gode veninder, der plejer at være gode til at lytte og ikke dele ting, som du ikke har lyst til at andre skal vide, så tænker jeg, at du sagtens kan stole på, at de ikke fortæller det videre til andre. Det kan føles lidt utrygt at åbne op omkring noget intimt, men jeg håber, at du husker på at skulle de fortælle det til andre, så er det absolut ikke noget at skamme sig over, og mange unge piger går og har det ligesom dig. Det er også helt okay at understrege overfor ens veninder, at emnet er lidt sårbart, så du sætter pris på, hvis de ikke fortæller det videre til andre. Når du spørger, om du har gjort det rigtige, skal du i hvert fald vide, at det er helt okay, at have et behov for at tale om intime ting med sine veninder, og at der ikke er noget som helst forkert i at fortælle det til dem.
Det kan måske være værd at huske på, at selvom onani for mange er en helt naturlig ting at snakke om, så kan det for nogle være forbundet med noget privat. Det er derfor ikke helt sikkert, at dem man taler med det om, er helt lige så komfortable ved at dele ud af deres egne personlige oplevelser med onani. Så hvis man oplever, at de undviger emnet lidt eller reagerer mærkeligt, kan det være fint at huske sig selv på, at det måske ikke handler om, at de ikke synes, at det er sejt, at du er åben omkring dine tanker, men at det for dem kan være en privat ting at tale om og et svært emne lige nu. Vi er alle forskellige og har forskellige personlige grænser, så spørg dem eventuelt, om det føles okay for dem, når i taler om det? For mig lyder det til, at i bliver mere og mere åbne omkring det, så husk på, at det ofte tager tid at vænne sig til at snakke om et nyt emne med sine veninder.
Hvis du har lyst til at skrive mere om, hvorfor det kan være svært at tale om onani, eller har brug for at dele dine tanker med andre end dine veninder, så er du altid velkommen til at skrive til ind til vores rådgivning.
Knus fra Agnes, GirlTalk