Sacha, 15 år
25. august 2022
Jeg har det rigtig svært for tiden
Hej Girltalk
Jeg er en pige på 15 år og går i 9. klasse.
Det sidste lange stykke tid, har jeg haft det ret svært. Jeg får tvangstanker, græder ret ofte og har et virkelig lavt selvværd. Jeg har haft tvangstanker i over et år nu og de kommer hele tiden. Jeg har søgt lidt rundt på Google og tror måske, at jeg har en form for OCD men jeg ved det ikke rigtig. Jeg bliver desuden virkelig hurtigt træt af at være sammen med mange mennesker, men det er oftest mine venner, for jeg elsker familiearrangementer. I de mindre klasser havde jeg en bedste veninde som vi bare kalder for Anna for ikke at støde hende. I omkring 5-6. klasse flyttede hun skole, og til at starte med holdte vi kontakten ret godt. Den dag i dag føler jeg at hun ikke rigtig gider mig og hun føler at jeg er barnlig.
Jeg græder ofte inden jeg falder i søvn bl.a. pga. af det. Desuden har jeg et virkelig lavt selvværd og føler mig tyk selvom jeg faktisk er undervægtig. Jeg sammenligner mig også med andre, hvilket jeg godt ved er dumt, men jeg kan ikke lade være.
Tusind tak for at lytte til mig :)
- Sacha

GirlTalks svar
Hej Sacha,
Tusind tak for dit brev. Og vi vil altid lytte til dig! <3
Det lyder som om, at det er svært at være dig for tiden, og at der er mange tanker, der fylder. Jeg vil først og fremmest rose dig for at skrive herind og dele dine tanker med mig – det er altid bedre at dele ens svære tanker med nogen, end at gå rundt med dem helt alene, hvor de hurtigt kan vokse sig store <3
Det lyder rigtig ubehageligt, at du oplever at have tvangstanker. Der er meget normalt at have tvangstanker i forskellige grader, men det skal ikke være noget, som gør dig bange og heller ikke noget, der hæmmer dig i din hverdag. Jeg tænker på, om du mon har snakket med nogen om det? Det lyder i hvert fald som nogle tunge tanker at gå rundt med alene, og jeg tror det kunne hjælpe, at åbne op om det. Måske til en fra din familie, som du føler, du kan tale med? Det lyder i hvert fald som om, at du har en virkelig dejlig familie, når du siger, at du elsker at være til familie arrangementer, og at de ikke dræner din energi! Derudover er det jo en mulighed at tale med din læge, der kan hjælpe dig med, om du har diagnosen OCD eller ej, og om du eventuelt skal have noget hjælp til det, så det ikke fylder så meget for dig<3
Det gør mig ondt at høre, at du føler, du har mistet kontakten til din veninde, og at I ikke er så tætte mere. Jeg tænker på, om du mon har fortalt hende, at du gerne vil se hende mere? Det kan jo være, at hun slet ikke ved, hvordan du går og har det, og at det egentlig mest er afstanden, og at man er “ude af rutine” med at ses, der gør, at I ses mindre! Hvis du synes, det er angstprovokerende at fortælle det ansigt til ansigt, kan du eventuelt ringe til hende eller skrive en besked, hvor du forklarer, hvordan du har det, og at du gerne vil have hende tættere i dit liv igen. Det kan nogen gange være en lidt nemmere måde at komme ud med sine tanker på <3
Jeg er ked af at høre, at du græder dig selv i søvn hver aften, og at du føler, at du har lavt selvværd. Jeg kender selv godt det med, at de svære tanker kan komme ekstra meget frem, før man skal sove. For mig har det hjulpet at prøve at gøre aftenerne så rare som muligt, før jeg skal sove – fx tænde lys på mit værelse, høre en god podcast, måske lave noget kreativt, tage et dejligt bad eller se en sjov serie. Og så kender jeg også godt det med at sammenligne sig med andre – men som du også selv skriver, så får man ikke særligt meget godt ud af det. Vi er nemlig alle gode nok lige præcis som vi er, og også dig! Jeg ved, at du langt fra er den eneste i din klasse eller vennegruppe, som også kan være usikker på sig selv og sammenligne sig med andre. Husk at vi alle er forskellige, og at du også har en masse gode kvaliteter, som jeg er sikker på, at der er nogle i din klasse eller i din omgangskreds, som beundrer dig for!
Jeg håber, du kan bruge svaret til noget<3 Husk at også altid er velkommen til at skrive til os i rådgivningen, hvis du har brug for at snakke mere om det!
Knus fra Freja  <3