Sara, 14 år
07. september 2022
Alle i min klasse har fået mens jeg er den eneste der ikke har fået det endnu
Alle i min klasse har fået mens jeg er den eneste der ikke har fået det endnu. Pigerne i min klasse taler tit om det og jeg føler mig pludselig udenfor.
Hjælp
Kh Sara

GirlTalks svar
Kære Sara,
Tak for dit spørgsmål til Pigetanker. Det er aldrig sjovt at føle, at man er den eneste der ikke kan være med i et samtaleemne – men jeg kan garantere dig for, at du ikke er alene om det, så det er dejligt at du skriver herind.
Pigekroppe er så forskellige fra hinanden. Nogen får menstruation som 9-årig, mens andre får det som 18-årig og begge dele er helt normalt. Det ændrer dog ikke på det faktum, at du føler dig udenfor fællesskabet, og det kan være en rigtig svær følelse at være i. Men jeg lover dig, at den ikke varer evigt, for du skal nok få din menstruation.
I mellemtiden kan du måske prøve at indgå i pigernes samtaler, ved at høre dem til råds om, hvad man gør og hvad der sker, når man får sin menstruation for første gang – selv hvis du ikke føler et behov for at vide dette, kan det måske give dig en følelse af at være inkluderet? Det er blot en tanke og mit bedste råd, for ingen fortjener at føle sig udenfor. Du kan også se det som en fordel at være den sidste, eftersom du kan få nogle gode råd eller erfaringer fra de andre piger, inden du selv skal have menstruation.
Menstruation eller ej, er du god nok, præcis som du er. Men hvis det er noget du har brug for at tale om, så husk at vi hos Girltalk har en chat- og SMS-rådgivning, hvor du altid er velkommen til at skrive ind. <3
Kram fra Emilie