Sofie, 11 år
07. september 2022
Har fået min første menstruation, og ved ikke hvad jeg skal gøre
Hej Girl talk
Jeg er en pige på 11 som lige har fået min mens for første gang i skolen idag.
Jeg hved ikke hvad jeg skal gøre.
-Sofie

GirlTalks svar
Hej Sofie,
Tak for at du skriver ind til mig - Det er sejt at du fortæller om din situation!
Jeg kan godt sætte mig ind i at det må være overvældende at få sin først menstruation - det syntes jeg i hvert fald selv, da jeg fik min. Jeg kan huske, at jeg ikke rigtigt vidste, hvordan jeg skulle håndtere det – der hjalp det mig at snakke med min mor om det. Har du måske snakket med din egen mor om det, eller med en storesøster, veninde eller en lærer? Det gav i hvert fald mig lidt ro på, og så fandt jeg ud af, hvad jeg skulle gøre.
Du skal vide, at det er HELT normalt at have menstruation – og at der ikke er noget farligt i det. Det er også noget, man lærer at blive tryg i med tiden, så selvom det måske virker som en stor ting lige nu, så kommer det til at føles naturligt for dig. Det kan være godt at starte med at bruge et bind – det kan man købe i alle supermarkeder. Det var i hvert fald, hvad jeg selv startede med!
Du er så sej, at du skriver herind omkring det – held og lykke og jeg lover dig, at det hele nok skal gå og føles helt naturligt. Husk på, at du altid er velkommen til at skrive ind til vores rådgivning, hvis du har brug for at tale mere om det <3
Mange knus