Veronica, 15 år
07. september 2022
Jeg er bange for at mine forældre finder ud af hvad der er sket
Kære girltalk
For et par uger siden var jeg til koncert sammen med nogen af min venner, jeg ender med at danse med en 25 årig, og vi synes det ville være sjovt at lade som om vi var 18. Det førte sig til at mig og den 25 årig mand gik en tur omkring klokken 11-12 om aften. Jeg var meget fuld og kan ikke rigtig huske så meget, men kan huske at han skubbede mig ind i en busk og tvang mig til ting jeg ikke havde lyst til. Han var meget voldelig så turde ikke sige nej mere end et par gange, men fortryder virkelig jeg er ikke kæmpede mere imod. Jeg var meget fuld så kan derfor ikke huske så mange detaljer men vågnede op med blå mærker næsten over alt på min krop. Og jeg prøvet flere gange og sige til ham at jeg var nødt til at gå og da er endelig fik love til at gå, gik jeg tilbage til mine venner. De prøvede at finde politi rundt omkring men jeg sagde til dem de ikke skulle fordi jeg var flov. Der er nu gået et par uger, og jeg tør ikke tage tilbage til der hvor koncerten foregik, fordi jeg er bange for at han vil være der. Jeg går rundt og er bange hver gang jeg ser nogen der ligner ham men jeg ved ikke hvem jeg skal fortælle det til. Jeg kom til at fortælle det til en forkert Person så nu ved alle fra min klasse det men heldigvis ved min lærer det ikke. Jeg er enormt bange for at min lærer vi få det at vide fordi hvis han gør fortæller han det sikkert til min forældre og det ville være det værste der kunne ske. Hvad skal jeg gøre?

GirlTalks svar
Hej Veronica
Tusind tak fordi du skriver herind – det er rigtig godt, at du deler din oplevelse og dine tanker, så du ikke sidder alene med dem <3
Det lyder som en rigtig ubehagelig situation du står i, og jeg kan godt forstå, at det er svært at finde ud af hvordan du skal håndtere det. Du skal vide, at det du har været udsat for er på ingen måde okay, og du må bestemt ikke bebrejde dig selv for ikke at have kæmpet mere imod. Man er ikke selv i kontrol over ens reaktioner, når en anden overskrider ens grænser på den måde, og der findes ingen rigtige eller forkerte måder at håndtere det på, selvom man kunne ønske, at man havde givet mere modstand.
Jeg er ked af at læse, at du er bange for, at din lærer finder ud af, hvad du har været udsat for, fordi du ikke har lyst til, at han siger det til dine forældre. Jeg kan godt forstille mig, at det må være hårdt at gå med den frygt i kroppen, og at tanken om at fortælle det til en voksen kan virke skræmmende. Det er vigtigt at huske på, at du ikke er alene. Du er desværre langt fra den eneste pige, som har prøvet at blive udsat for det, og flere piger sidder med en lignende følelse i maven, og håber på, at der ikke er andre der finder ud af, at det er sket. Selvom det er helt okay, at det føles virkelig svært at åbne op om, så håber jeg, at du ved, at det er vigtigt ikke at sidde alene med den oplevelse. Derfor er det også helt vildt sejt og vigtigt dig, at du fik sagt det til dine veninder lige efter det var sket, så der er nogle omkring dig, der ved det.
Du skriver, at det værste der kunne ske er, hvis dine forældre finder ud af det - måske der er en anden voksen som du kan snakke med det om? Jeg tror det er rigtig vigtigt, at du får sagt det til nogle, som kan hjælpe dig med at håndtere det og så du kan komme videre efter oplevelsen. Det er ikke alt vi kan klare på egen hånd, og der sidder mange, der er klar til at hjælpe piger, som sidder netop i din position.
Husk på at du også altid er velkommen til at skrive til vores rådgivning, hvis du har brug for det - vi har åbent hver aften <3
De bedste hilsner
Emma