Victoria, 12 år
07. september 2022
Efter at jeg sendte private billeder, stoppede han med at svare mig
Der er den her dreng, hans forældre er rigtig gode venner med mine, men jeg syndes han er virkelig sjov, sød og meget pæn. Jeg fik ham på snap og vi skrev lidt sammen og så efter nogle måneder spurgte han om rb jeg sagde så nej og så skrev vi ikke sammen igen i meget lang tid. Men så begyndte vi at skrive igen og jeg begyndte jeg at stole meget på ham og så spurgte han om rb igen og så sendte jeg det, heldigvis tog han ikke screenshot, han spurgte så om et mb og et bilede hvor jeg havde bh på, og det gjorde jeg så også, jeg følte mig virkelig glad fordi jeg fik opmærksomhed fra en dreng. Men så ud af det blå svarede han ikke på mine snaps mere, og når jeg møder ham i skolen undgår han mig, jeg følger mig så dum, og at jeg aldrig skulle have gjort det men så på den anden side har jeg lært at jeg aldrig gør det igen. Jeg tror grunden til han undgår mig er at jeg spurgte om jeg måtte sige det til en af mine venner fordi det var svært at holde på sådan en hemmelighed og han sagde at det ville være dumt hvis nu min veninde sagde det videre og videre og så lige pludselig vil alle vide det og han vil ikke stå med det “ansvar” hvis mine forældre finder ud af det. Det gør mig også virkelig irriteret fordi han spiller stor når han kun er 1 år ældre end mig men han går i 8. Men nu har jeg sagt det til en af mine veninder og jeg er så glad for jeg gjorde det. Hun har også prøvet det samme og nu snakker vi tit sammen om det.

GirlTalks svar
Kære Victoria,
Tusind tak for dit brev og for at dele din oplevelse og tanker i den forbindelse <3
Jeg ved mange piger kan nikke genkendende til din historie og har prøvet at stå i samme situation. Jeg synes, det er rigtig flot og modigt af dig, at du lyttede til dig selv, da han spurgte efter billeder af dig første gang. Og godt at du mærkede efter i forhold til, at du der kunne mærke, at det havde du ikke lyst til. Det er virkelig vigtigt at mærke efter og aldrig føle sig tvunget til det! Der er ikke noget galt eller ulovligt i at sende billeder til nogen uden tøj på, men man skal selvfølgelig kun gøre det, hvis man selv har lyst og stoler på den person, man sender til. Derfor er det vigtigt at mærke godt efter, som du også har gjort og først gjorde det, da du havde lært ham bedre at kende og havde fået opbygget en større tillid <3
Man skal altid være lidt påpasselig med de billeder, man sender online, for man ved jo aldrig med sikkerhed, om modtageren på et tidspunkt vil bruge det mod en. Derfor må du aldrig føle dig presset til det, og det er måske også altid lige en overvejelse værd, om det er noget, man vil fortryde senere. Derfor er jeg også glad for at høre, at du har delt din oplevelse med en veninde, så I måske også kan bruge hinanden i eventuelle lignende situationer i fremtiden.
Ud fra det du skriver, kan jeg også mærke på dig, at det som frustrerer dig lidt, måske især også er hans reaktion efterfølgende. Især nu hvor du faktisk har delt noget meget privat af dig selv. Jeg kan godt forstå dit ubehag over hans manglende svar og også din irritation over den måde, han reagerede på, da du spurgte om du måtte tale med din veninde om det. Han skal jo i princippet ikke bestemme, hvem du taler med, og hvis han holder af dig, så må han jo også kunne stole på, at du kun fortæller det til veninder, som du stoler på, og som selvfølgelig ikke taler åbent om det, hvis ikke I vil have det.
Du skriver selv, at du har lært meget af det, som du har oplevet, og det viser jo også, at du har reflekteret over din oplevelse og viser også en stor modenhed fra din side! Igen er jeg også glad for at høre, at du har talt med din veninde om det, og at I kan bruge hinanden til at tale om det. Det kan være svært at stå med sådan nogle tanker/overvejelser alene. Så dejligt du har hende <3. Jeg kom til at tænke på, om du mon har gjort dig overvejelser om, hvad du håber på, at der skal ske nu mellem dig og ham? Hvis du har en følelse af, at jeres relation er værd at kæmpe for, har du så mod på at tage fat i ham og spørge, om ikke I lige kan tale lidt sammen? Jeg forstår godt, at det kan være rigtig grænseoverskridende, men det virker heller ikke til, at det er rart for dig at gå i sådan en uvished, og måske det kan hjælpe at få noget klarhed? <3
Hvis det er noget, der fylder meget i dine tanker, eller du har lyst til at tale mere om det, er du altid velkommen til at skrive ind til os i rådgivningen, som har åbent hver aften <3
De varmeste hilsner,
Anna