Anonym, 12 år
14. december 2022
Jeg har på det sidste været virkelig trist
Kære girltalk
Jeg har på det sidste været virkelig trist, og haft dårlige vaner, og har ikke haft det godt med mig selv...
På det sidste har jeg ikke rigtig haft lyst til at gå i skole, og har spillet\/kigget på telefon om aftenen, mens mine forældre tror jeg sover. Det må jeg ikke. Jeg har prøvet at lade vær med at gøre det, men kan ikke rigtigt stoppe. Jeg gider heller ikke sige det til mine forældre, for de vil bare sige at jeg er blevet afhængig af min mobil. Og så vil de tage den fra mig, og sige at jeg ikke må spille online eller bruge min mobil... Og det har jeg BESTEMT IKKE lyst til...!
Jeg har heller ikke rigtigt haft lyst til at gå i skole, fordi jeg føler de andre ikke kan lide mig, og at de ikke stoler på mig og heller ikke at jeg kan stole på dem... Jeg har også følt mig forkert, dum, og tyk - selvom jeg egentlig ikke er det...! Jeg har prøvet at spise mindre slik - men det lykkedes mig ikke, og nu har jeg udviklet en vane til at spise slik dagligt. Samtidig har jeg også udviklet mindre appetit på ordentlige retter som morgenmad og aftensmad...
Jeg har også haft angst for at jeg skal få min menstruation i skolen, eller et andet upraktisk eller træls sted, da jeg nemlig har det der "The hvide noget.."
Jeg føler mig helt fortvivlet...
HJÆLP! Hvad skal jeg dog gøre??

GirlTalks svar
Kære dig,
Først og fremmest vil jeg sige tusinde tak for dit brev og for at dele dine tanker her på GirlTalk <3 Hvor er det modigt at dig at være så ærlig omkring din situation og om, hvordan du har det! Det er virkelig flot af dig <3
Ud fra det du fortæller, så lyder det som om, at det er lidt svært at være dig for tiden, og at der er mange ting, som fylder hos dig i dine tanker og følelser <3 Derfor tænker jeg, at det er helt naturligt, at du føler dig helt forvirret - det tror jeg, at de fleste ville gøre, hvis det var dem, som stod i din situation! <3 Det er dog langt fra alle, som rækker ud og søger hjælp, når de er pressede eller forvirrede, og derfor vil jeg gerne rose dig for at have modet til at skrive herind - det er altså mega sejt!
Du skriver, at du ikke rigtig har lyst til at gå i skole for tiden, da du ikke føler, at de andre kan lide dig eller at I kan stole på hinanden. Jeg ved, at der er rigtig mange piger, som i perioder ikke har lyst til at gå i skole, så du er bestemt ikke alene med dine tanker og følelser. Har du fortalt om dine følelser til andre end mig her på GirlTalk? Fx til dine forældre? Det kan nemlig være rigtig hårdt at gå med sådan nogle følelser alene, så det kan være rigtig rart at dele dem med nogle, som man stoler rigtig meget på <3 Derudover ved jeg, at det i situationer som din kan være en kæmpe hjælp og lettelse, hvis man fortæller, hvordan man har det til en lærer. Så kan hun/han nemlig være opmærksom på din situation og hjælpe dig - mon du har en sød lærer, som du kan dele dine tanker med? <3
Du skriver også, at du føler dig forkert, dum og tyk. Det er nogle rigtig svære følelser at have, og det er ikke nogle følelser, som du fortjener at have. Du er nemlig god nok og værdifuld lige præcis, fordi du er dig <3 Og du skriver jo også, at du egentlig godt ved, at du ikke er nogen af delene, men derfor kan følelsen godt tage over nogle gange - det er helt normalt, men det er rigtig flot, at du inderst inde godt ved, at du egentlig ikke er det <3 Og det er jeg også sikker på, at du ikke er <3
Derudover beskriver du også nogle vaner, som du er lidt træt af. Du beskriver, at du har fået en vane til at spise slik dagligt, og at det er gået udover din appetit. Jeg har engang selv stået i lignende situation, og der virkede det rigtig godt for mig, at jeg ikke stoppede helt med at spise slik, men derimod forsøgte at vente med at spise et stykke slik til efter aftensmad, så det ikke gik udover min appetit - måske det kunne være noget, som du også kunne prøve? <3
Den anden vane du beskriver handler om, at du kommer til at kigge på din telefon, når du skal sove. Det ved jeg er noget, som rigtig mange unge faktisk døjer lidt med. For nogle virker det fx at lægge sin telefon til opladning et sted væk fra sengen, så man ikke bliver fristet til at kigge på den, når man egentlig har lagt sig til at sove. For andre kan det virke at sætte lidt roligt musik på, så man har noget at lytte til uden, at man kigger på sin telefon - mon du har mod på at prøve en eller måske begge ting? <3 Når man bruger sin telefon lige inden man skal sove, så kan det faktisk påvirke ens søvn. Så det anbefales faktisk ikke at bruge TV, telefon eller ipad lige inden man skal sove. Hvis man får dårlig søvn kan det påvirke ens humør og overskud, og faktisk give hovedpine - og disse ting forstærker kun de negative følelser man kan gå med i forvejen. Derudover kunne jeg forestille mig at nogle af de tanker du har om dig selv kan blive forstærket af at du bruger din telefon. Hvis man f.eks. sidder og sammenligner sig selv med andre på sociale medier. Telefonen kan også for mange bruges som en "flugt" fra virkeligheden, måske du kan genkende det? Der er mange som undgår negative følelser, ved så at kigge på deres telefoner, men det gør desværre ikke problemerne mindre eller løser dem, tværtimod. Så det er ret vigtigt at tænke over sin skærmtid om aftenen.
Det sidste du beskriver er, at du er bange for at få din menstruation et upraktisk sted - det forstår jeg bare så godt! Det tror jeg, at er et problem, som nærmest alle piger kan genkende! Jeg kan i hvert fald! Det der virker for mig er, at jeg altid har et ekstra par trusser og et bind i min taske, så jeg altid har en "backup" med, hvis uheldet skulle være ude - mon det også kunne virke for dig? <3
Jeg håber, at du kunne bruge mine svar, og at du husker på, at du er værdifuld lige præcis, at du er dig! <3 Hvis du har brug for at snakke mere omkring det hele, er du mega velkommen til at skrive ind til vores rådgivning i GirlTalk. Der sidder mine kollegaer og jeg klar til at lytte til dig og din historie <3
Virtuelt kram
Signe