Sabine, 13 år
03. februar 2022
Jeg har en dårlig vane med, hele tiden at sammenligne mig selv med dem.
Jeg har en spiseforstyrrelse, og jeg synes det er virkelig VIRKELIG hårdt. Jeg er nærmest nede i en halv depression, og jeg får et "mentale breakdown" flere gange dagligt. Noget jeg synes er allermest hårdt, er frokosten i skolen, fordi stort set alle mine veninder er tyndere end mig, og de spiser ikke særligt meget til frokost, hvilket får mig til at føle mig så forkert, når jeg spiser dobbelt så meget som dem. Jeg har en dårlig vane med, hele tiden at sammenligne mig selv med dem. Har i en måde jeg måske kunne komme lidt mere ud af mine spiseforstyrrelse på? Hjælp! PS jeg HAR allerede snakket med mine forældre, og jeg skal snart i behandling for den.

GirlTalks svar
Søde Sabine,
Tak for at skrive til GirlTalk. Jeg synes det er rigtig sejt af dig, at åbne op omkring din spiseforstyrrelse og dine tanker omkring den. Det lyder ikke nemt at være dig lige nu.
Jeg har ikke selv mærket spiseforstyrrelse på egen krop, men jeg ved fra min bedste veninde, der har haft det, og flere unge piger der skriver herind med samme problemstilling, at det bestemt ikke er nemt, med de mange tanker og følelser, der er forbundet med at have en spiseforstyrrelse.
Du skriver, at du sammenligner dig med dine veninder. Det er meget genkendeligt for mig, for det har jeg også gjort hele min ungdom. Det er meget normalt at have brug for, at spejle sig i andre, men det kan være enormt hårdt, fordi der typisk er mange negative, kritiske tanker og følelser af mindreværd forbundet med det. Hvis andre får dig til at føle fx mindreværd eller føle angst, kan du være tilbøjelig til, at oplevet at det er sandheden. Men husk, at dine følelser udspringer sig af dine egne tanker. Derfor behøver angsten, følelsen af mindreværd ikke være virkelig, men kun en spejling af, hvad det er du tænker. Så måske dine veninder ikke har tænkt over, at du spiser mere end dem, men at det er levet din “sandhed” fordi du selv tænker det?
Vi er alle forskellige. Nogen har en krop med former, andre har ikke. Nogen har stor appetit, andre har ikke. Nogen har krøllet hår andre har fladt hår. Meget er genetisk, noget vi er født med. Der skal være plads til os alle <3 Det er min oplevelse, at de fleste har usikkerheder og problemstillinger, som de går rundt og tumler med. Noget af det jeg gør i perioder, hvor jeg har det svært, og som jeg kan anbefale er, at skrive 3 gode ting ned om mig selv. Ting jeg synes er pænt ved mig selv eller ting som jeg synes jeg er god til. Det kan være en virkelig svær øvelse, men den kan være med til at udfordre de kritiske tanker og det negative selvbillede.
Du skal vide, at du er god nok - du er værdifuld lige som du er <3
Derudover skal du huske på, at din krop lige nu er under stor forandring. Din krop vokser og forandrer sig, og i din alder sker det ikke altid i takt med dine jævnaldrende. Det gør mig derfor glad, når du skriver at du spiser mere end dine veninder. Din krop har brug for mad til at kunne vokse som den skal. Så du må endelig ikke føle dig forkert!
Jeg synes det er rigtig sejt af dig, at du har inddraget dine forældre og nu skal i behandling. Det er et rigtig stort skridt at nå dertil, hvor du erkender problemet og rækker ud efter hjælp. Så jeg synes du skal være mega stolt af dig selv. Det er et meget stort skridt i den rigtig retning, mod at bekæmpe spiseforstyrrelsen. Så sådan Sabine! Virkelig <3
Til allersidst vil jeg bare sende dig det største og varmeste kram. Jeg ønsker dig alt det bedste. Pas godt på dig selv <3
Husk, at du altid er velkommen til, at skrive til Pigetanker eller SMS- og chatrådgivningen.
Kram og tanker fra Cecilie, GirlTalk