Ellen, 12 år
03. februar 2022
Tror du jeg har fået menstruation?
Hej. Jeg har haft udflåd i 2 års tid nu. Men for en måneds tid siden fik jeg brunt/rødligt udflåd tre dage i træk. Siden har jeg kun haft normalt udflåd. Tror du jeg har fået menstruation?

GirlTalks svar
Hej Ellen <3
Tusind tak for dit brev, hvor er det dejlig du skriver ind til os.
Jeg kan sagtens forstå, at du undrer dig og ønsker at få svar på, om det nu kunne være det. Jeg vil først og fremmest fortælle dig, at du absolut ikke er den eneste der står i den situation, og at det er helt forståeligt, hvis det er noget der fylder hos dig lige nu – du er langt fra den eneste.
For at svare på dit spørgsmål, så er det helt normalt at få sin første menstruation i en alder mellem 9 og 18 år og det er helt almindeligt at have udflåd i måneder op til den første menstruation. Desuden kan der gå op til flere måneder, før du får din menstruation næste gang, efter du har haft den første gang. Og derefter tager det normalt 1 til 2 år, før menstruationen bliver regelmæssig. Derfor tror jeg godt du kan være sikker på, at du har fået din første menstruation.
Du skal i hvert fald vide, at det er nogle helt almindelige tanker du gør dig. Jeg kan selv huske, hvordan det var at få menstruation første gang. Det kan være en meget uvant situation, netop da det kan være svært at forholde sig til, at der sker noget nyt i/ved ens krop. Men det er helt normalt og jeg er sikker på, at mange i din omgangskreds, måske dine veninder eller din mor, kan genkende nogle af de spekulationer du går rundt med. Hvis du får brug for det, kan du jo tage en snak med din mor eller nogle af dine veninder om det <3.
Jeg håber virkelig, at du kan bruge mit svar. Hvis du har mere du ønsker at snakke om, eller få svar på, er du meget velkommen til at skrive ind til os på chat eller SMS – her er vi mange der sidder klar til at lytte.
Kærlig hilsen,
Fra Asta