Ellepelva, 12 år
04. januar 2022
Hvad gør man, hvis man får menstruation i skolen, findes der andet end bind og tamponer, og hvad er en mødom?
hej girltalk,
vi er to piger på 12 år og vil har tre spørgsmål:
1. Hvad gør jeg hvis jeg får "mens" midt i skoletiden?
2. er der andet end tampon og bind?
3. hvad er en mødom, jeg forstår det ikke?

GirlTalks svar
Hej I to <3
Mange tak for jeres tre gode spørgsmål. Lad os tage dem en af gangen.
1. At få mens midt i skoletiden kan ske for alle, og selvom det ikke er så sjovt, så er det helt normalt og naturligt. Hvis man tænker, at det er ved at være den tid på måneden, så kan man sørge for at have et bind eller et andet menstruationsprodukt med i tasken, så man er forberedt, hvis man skulle få menstruation i løbet af skoledagen. Ellers er der måske en anden i klassen, der har et bind, man kan låne, og ellers så har de helt sikkert nogle oppe på kontoret på skolen. Det er ikke spor pinligt at spørge om, selvom det måske kan føles lidt sådan. Cirka halvdelen af jordens befolkning får menstruation en gang i mellem, og jo bedre vi bliver til at snakke om det, jo mere naturligt vil det også føles.
2. Bind og tamponer er nok de mest almindelige menstruationsprodukter, men der er også mange, der er glade for at bruge det, der hedder en menstruationskop, som er en lille gummikop, man sætter op og så samler den blodet, og så kan man faktisk også få menstruationstrusser, der er lidt ligesom almindelige trusser men så suger de blodet, så man ikke bløder igennem, og så skal man bare vaske dem efter brug. Så der er mange valgmuligheder, men når man er 12 år, er det nok en fin idé at starte med et godt bind, og så kan man jo altid prøve de andre muligheder af på et tidspunkt.
3. “At miste sin mødom” er et udtryk nogle bruger om at have sex for første gang. Jeg synes selv, at det er et lidt skørt udtryk, for man mister nemlig ikke noget. Mødommen er også et ord for den kønskrans, der sidder ved indgangen til skeden, og nogle tror, at man har en jomfruhinde, der springer, når man har sex, men det er faktisk ikke rigtigt, for der er ikke nogen hinde, der kan springe - bare en krans. I kan læse mere om alt det her inde på Sexlinjens hjemmeside, hvis I er nysgerrige på at vide mere.
Jeg håber, I fik svar på jeres spørgsmål.
Mange kram
Sofie