Chanel, 16 år
17. januar 2022
Jeg føler jeg har brug for at græde, bare for lettelsen skyld. Men kan ikke, og det irriterer mig meget
Jeg føler jeg har brug for at græde, bare for lettelsen skyld.
Jeg hører meget sørgeligt musik, og jeg ka mærke jeg er rigtig trist - men jeg ved ikke helt præcist hvad der påvirker mig. Jeg vil rigtig gerne græde det ud og føle den letteste, men jeg kan ikke. Det irriterer mig rigtig meget. 
Føler jeg er blevet indespærret med mine følelser. 
Hvad gør jeg for at få det her lettelse?

GirlTalks svar
Hej Chanel
Hvor er jeg bare glad for at du skriver ind til GirlTalk med dine tanker, det kan for mange piger være et stort skridt i sig selv. Så mega sejt af dig <3
Det påvirker mig virkelig at høre, at du er trist, og jeg ville ønske jeg kunne give dig et kæmpe kram!
Du skriver, at du ikke præcist ved hvad grunden er til, at du er trist, og det må være utrolig frustrerende kan jeg forestille mig.
Jeg ved, at der er rigtig mange piger der kan ligge genkende til dine følelser, og jeg har faktisk også selv haft perioder i gymnasiet med nogle lignende tanker. Derfor er det også bare endnu vigtigere at du skriver herind, da du helt sikkert ikke er alene med følelsen og kan være med til at andre ikke føler sig forkerte eller alene.
For nogle hjælper det at græde, og “letter” som du selv skriver. Men det er overhoved ikke alle som bruger det at græde som en måde at få det bedre på.
Vi er alle forskellige og har brug for forskellige ting, og bearbejder følelser forskelligt.  Måske er det at græde bare ikke noget som hjælper dig, og det er også helt okay.
Jeg ved det hjælper for andre at sætte ord på de tanker og følelser man har, og på den måde “komme af med det”. Også selvom man måske ikke kan forstå eller forklare følelserne.
Så jeg tror det vigtigste er, at dele det med nogen, og dernæst finde ud af hvorfor du er ked af det. Det kan være rigtig tungt at gå rundt med sådanne tanker alene, og især ikke at kende grunden.
Har du nogen, du kan snakke med det om? En du er tryg ved? Det kunne være en veninde eller en søskende. Men det kunne også være rigtig godt at indvie en voksen tæt på dig, til at hjælpe med at finde ud af hvorfor du er trist – f.eks. En venindes mor, en lærer du stoler på, en studievejleder eller eventuelt din læge.
Den alder du har nu er en tid hvor hormonerne for alvor rører på sig og i alle er ved at danne jeres egen identitet, og det kan bare virkelig være svært.
Men det kan jo også være, at der ligger noget mere til grund for at du er trist, som f.eks. en depression, og derfor er det vigtigt at række ud og bede om hjælp hvis det er noget du mistænker. For sådan som du beskriver burde ingen have det <3
Jeg håber du finder din vej, og jeg sender massere af tanker herfra.
Hilsen Louise <3