Ida Mathilde, 13 år
04. januar 2022
Jeg glemmer mig selv, fordi jeg fokuserer på andres problemer
Hej Girltalk
For to år siden flyttede jeg skole og da jeg kom på skolen var jeg på en bestemt måde. Jeg var en der altid prøvede sit bedste på at hjælpe andre og det prøver jeg stadig at være. Fordi at jeg på min gamle skole altid følte at jeg gjorde ting forkert og jeg på min nye skole ville være så venlig så muligt altid. Men nogen gange bliver jeg ked af fordi at jeg glemmer mig selv og hele tiden fokusere på andres problemer og fordi at jeg ikke vil gøre andre kede af det siger jeg ikke fra. Men det burde jo egentlig kun gøre mig glad at hjælpe andre. Eller hvad? Ved bare ikke om det er fordi jeg egentlig er selvisk eller det er fordi at jeg nogen gange er nød til at sige stop til alt det udefra. Føler bare ikke at jeg kan komme ud af den boks med at alle bare vil have hjælp til alt hele tiden.
Håber i/du forstår hvad jeg mener.

GirlTalks svar
Hej Mathilde <3
Mange tak for din besked. Og tak for at du deler dine tanker med mig. Jeg tror, at rigtig mange kan genkende, hvordan du har det. Jeg forstår i hvert fald sagtens, hvad du mener, og jeg tænker på ingen måde, at du er selvisk. Det er en meget smuk egenskab at ville hjælpe andre med at løse deres problemer, og at ville sørge for at alle har det godt. Men det er også vigtigt at huske at passe på sig selv. For hvis ikke man selv har det godt, kan det være svært at finde den ekstra gode energi, man så gerne vil give videre til andre. Du skriver, at du nogle gange er nødt til at sige stop til alt ude fra, og det er helt okay at have det sådan. Det betyder, at du ikke har mere energi at dele ud af lige der, og det er rigtig vigtigt at huske at gemme noget af den gode energi til sig selv. En øvelse kunne være at prøve at tænke over, at være lige så god en ven over for dig selv, som det virkelige virker til, at du er over for andre. Give dig selv en krammer og sige alle de søde ord til dig selv, du normalt retter mod dine venner.
De kærligste hilsner
Sofie