Freja, 14 år
17. januar 2022
Jeg har en helt igennem fantastisk ven som jeg kan fortælle alt til. Men jeg er så bange for at miste ham bare fordi jeg ikke kan orke og tage min telefon frem og svare ham.. 
Hej
Jeg lider af stress, depression, angst og kroniske smerte, så jeg kæmper en del i min hverdag. Men fortiden har jeg så meget stress, at jeg syntes det er stressende bare at skulle stå op og gøre mig klar. Nogen gange kan den stress fører til selvmordstanker og selvskadende adfærd. Jeg mangler virkelig den motivation i hverdagen som jeg havde for 2 år siden. Jeg orker ikke at tage nogen steder hen selvom jeg ved at jeg får et smil på læben når jeg er der. Jeg kan virkelig mærke at det er gået ned af bakke mentalt de sidste par måneder, og kan godt være lidt bekymret for mig selv.
Hvad skal jeg gøre?

GirlTalks svar
Hej Freja<3<3
Tusind tak for du skriver ind til os! Hvor er jeg glad for din åbenhed og fordi du har lyst til at dele dine tanker og følelser med mig.
Jeg synes at du virker så sej og modig. Når jeg læser dit brev bliver jeg virkelig glad for at du skriver ind, for der er andre, som går med de samme tanker som dig.
Jeg kan virkelig godt forstå dig og de tanker du har. Ud fra det du fortæller mig, kan jeg virkelig godt forstå at du synes det hele er svært. Her i GirlTalk taler vi med rigtig mange piger, som har det ligesom dig, og jeg vil derfor bare gerne have at du ved, at du ikke er alene, selvom man godt kan føle det.
Det lyder virkelig hårdt og jeg er så ked af at du har det sådan. Kan godt forstille mig at det ikke må være nemt med alt det du føler og bær på. Jeg er ked af at høre at du har det sådan, men jeg synes det er virkelig flot af dig den måde du beskriver dine følelser omkring din stress, men også din depression, angst og dine kroniske smerter<3 Du skal bare vide at jeg har lyst til at give dig det største kram, og fortælle dig 1000 gange hvor god du er, samt hvor værdifuld du er, uanset hvad!
Kunne det være en ide at fortælle ham det hele, og hvis du allerede har det, så forklarer ham endnu mere hvordan du har det, så han måske mere kan forstå hvis du ikke svarer ham eller ikke har overskud til noget. At det så ikke er på grund af ham, men fordi du har det svært eller har en rigtig dårlig dag? Om dine følelser og din stress omkring det hele med din angst, depression, stress og kroniske smerter. Jeg kan selv relatere til det med ikke at have overskud og blive stresset over de planer jeg har og faktisk ikke have lyst ligesom dig selvom man godt ved at det gør en glad, ligesom du så fint selv skriver. Jeg er rigtig glad for at høre at du har ham. Jeg er sikker på at han også er mega glad for at have dig som ven<3
Et lille råd til dig, som du altid kan huske på når du har det svært er at du er helt perfekt som du er, og at du skal huske, at være god ved dig, for dig. Nogle gange har man nogle perioder, hvor tingene er sværere end hvad de ellers plejer at være, og der skal man huske at være ekstra god ved sig selv!
Du er altid velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning, hvis du har brug for en at tale med.
De kærligste tanker
Matilde, Chatrådgiver hos GirlTalk