Clara, 17 år
14. juli 2022
Jeg har en depression og har rigtig mange voldsomme selvmordstanker, og jeg kan ikke holde det ud mere.
Hej Girltalk..
Jeg har en depression og har rigtige mange voldsomme selvmordstanker og jeg kan ikke holde det ud mere.. er kommet så langt ud at jeg bare gerne vil begå selvmord, kan ikke mere og ingen vil savne mig eller lægge mærke til jeg er væk.. men jeg så bange for hvad jeg kan finde på at gøre, især her om natten.. har flere stillet mig på stationen og tænkt jeg skulle hoppe ud foran toget, men så har jeg bare brudt sammen og grædt i stedet for.. men nu tror jeg snart ikke jeg kan lade vær mere..
Jeg har virkelig brug for hjælp, er så bange..
Kh mig..

GirlTalks svar
Kære Clara,
Tak, fordi du skriver herind<3
Det er virkelig godt og modigt, at du deler dine tanker og følelser. Du skal vide, at jeg får lyst til at give dig et kæmpe kram lige nu og fortælle dig, at det hele nok skal blive bedre<3
Jeg vil også gerne starte med at fortælle dig, at du ikke er alene. Vi får jævnligt henvendelser fra piger her på GirlTalk, som også oplever selvmordstanker, og at livet kan være svært. Dine tanker og følelser er derfor velkommen her, og vi vil meget gerne lytte -og snakke med dig.
Jeg kan høre, at der er mange ting, som fylder hos dig lige nu oveni, at du også har en depression, og jeg kan derfor godt forstå, at det hele kan virke uoverskueligt. I sådanne situationer, hvor alt kan føles uoverskueligt og håbløst, kan selvmordstankerne opstå, som en måde at få “fred” fra det hele på. Det kan måske også føles som en måde, hvorpå man selv har kontrollen over, hvornår man ikke gider mere. Jeg kommer derfor til tænke på, hvad du mon har brug for fred fra, og om du har en følelse af at have mistet kontrollen?
Jeg kunne også godt tænke mig at spørge dig om, hvad du gerne ville have blev ændret i dit liv, som kunne få selvmordstankerne på afstand? Det kan være svært at svare på, når man står midt i det hele med alle følelserne og tankerne, men jeg håber alligevel, at du vil prøve at tænke over det. Hvad kunne du ønske dig, var anderledes lige nu?
Jeg kan forestille mig, at det er de færreste, som ville trives, hvis de oplevede de følelser, som du beskriver. Derfor kan jeg også forestille mig, at det er hårdt at være dig lige nu. Det lyder som om, at tankerne og følelserne er nogle, du har holdt for dig selv, og det kan være utrolig svært at bære rundt på alt dét alene. Sommetider, når vi sætter ord på vores dybeste tanker og følelser, og siger dem højt til nogen andre, kan det hele føles lidt lettere. Jeg er derfor glad for, at du har valgt at dele dem med GirlTalks brevkasse.
Jeg håber, at du måske kunne have mod på også at dele dem med én, som du stoler på og har nær? Det kan måske være en af dine forældre, en venindes mor eller en lærer? Jeg ved, at det kan lyde grænseoverskridende og svært at skulle dele, men jeg forestiller mig, at uanset hvem du deler det med, vil de rigtig gerne lytte -og støtte dig. Det fortjener du i hvert fald<3
Du må også rigtig gerne skrive ind til vores chat- og sms-rådgivning, som har åbent hver aften og tale med én af vores søde rådgivere. Vi vil altid lytte<3
Derudover findes livslinien.dk, som også tilbyder rådgivning, når livet kan føles svært.
Kram fra Kiki