Emilie, 20 år
18. juli 2022
Sorgen til min far fylder alt
sorgen til min far
Hej
sorry hvis dette bliver meget langt
Jeg er en ung på 20 og mistet min far til selvmord d 5 Maj 2022 sorgen fylder stadig alt og jeg er stadig et sted hvor det i at bede om hjælp er en by i rusland jeg magter det ikke selvom jeg ved det ville være det beste for mig og især nu hvor forholdet mellem ham og mig var noget mærkeligt noget
Min far var tidligere alkoholiker og var meget slidt for at være 56 år jeg synes det var rigtig svært at se på og det i at viede han også var dement gjord det bestemt ikke nemmer blive kald alt andet en min navn var svært men det der nok var sværerest var nok det i at han kunne ringe eller skrive 10 gange på en dag og gentage sig selv flere gange
Med årene er mit psykiske gået ned af bakke først med angst og nu sf (spiseforstyrrelse) borderline og svære psykotiske symptomer flere indlæggelser end hvad jeg kan tælle på en hånd og rigtig meget tvang
Jeg syndes ik rigtig der nogle der forstår de ting jeg slogs med og føler mig meget ene i det her jeg kan tude flere gange på en dag ud i det blå hvilket er svært for mig pga min borderline
Jeg ved ik hvad jeg skal gøre

GirlTalks svar
Kære Emilie,
Hvor er det godt, at du skriver herind <3
Det er nogle store ting du kæmper med, så jeg kan godt forestille mig, at det hele må være meget svært. Tak for at dele dine tanker og følelser med os. Ofte er et skridt på vejen mod at få det bedre nemlig at dele, hvordan man har det.
At miste nogen i sit liv er noget af det hårdeste vi mennesker kan opleve, og jeg tænker at der er mange som kan genkende dine følelser. Jeg kunne forestille mig at du, udover at føle en kæmpe sorg og savn, føler en masse uforløste og forvirrede følelser, da din fars bortgang har været pludselig, og når du samtidig beskriver at jeres forhold var mærkeligt og påvirket af hans alkoholisme og demens. Der er ikke nogen “nem” måde at komme gennem sorgen på, tværtimod hører jeg ofte at sorgen er noget man blot lærer at leve med efter noget tid. Når du samtidig slås med en masse ting i dit indre, så kan jeg kun forestille mig hvor svært det må være - og derfor er det så vigtigt at du rækker ud, som du gør nu <3
For mange kan det også hjælpe at få følelserne ud af kroppen – f.eks. ved at skrive de tanker og følelser ned, som man oplever. Tanker og følelser kan virke uoverskuelige når de kører rundt i hovedet og kroppen, så ved at få dem “ud”, kan det hjælpe dig med bedre at forholde dig til dem. Hvad er det for nogle tanker/følelser? Hvad prøver de at fortælle noget om? Hvorfor er de her? - disse spørgsmål bruger jeg ofte selv, når jeg forholder mig til mine tanker og følelser. På den måde kan jeg bedre forstå dem og forholde mig til dem.
Jeg håber at svaret gav mening for dig og kan være en lille hjælp. Du er altid velkommen til at skrive til vores rådgivning også!
Alt det bedste herfra <3