Julie, 12 år
18. juli 2022
Jeg synes det er akavet at skifte bind i skolen
Hej girltalk
Jeg er en pige på 12 og jeg har haft min mens i et år da jeg fik min mens syndes jeg ikke det var akavet men nu syndes jeg det er mega akavet at bare gå ud på wc’et for at skifte bind jeg ved at jeg ikke er den eneste fra min klasse der har mens men jeg ved ikke om de har det lige som mig… jeg har set på tik tok at de piger bare kan tage et bind eller en tampon i hånden og bare gå ud af døren men det kan jeg ikke er der noget galt med mig?

GirlTalks svar
Kære Julie,
Tusind tak fordi du skriver ind – jeg er sikker på, at du ikke er alene med de følelser <3
Jeg kan virkelig godt forstå du kan synes det kan være akavet, at tage bind og tampon med ud på wc’et! Jeg kan selv huske, da jeg var i samme situation og hvor pinligt og akavet jeg selv synes det var. Du skal vide, at rigtig mange piger skriver ind og har mange af de samme følelser omkring menstruation, så du er bestemt ikke alene med at føle det er akavet. <3
Menstruation er heldigvis helt naturligt og bindet/tamponen skal jo skiftes i løbet af dagen, så det er svært at komme udenom situationen. Mon du kan sige det til dig selv, når nu du går på wc fra klassen?
Du spørger om der er noget galt med dig, eftersom du ikke bare kan tage bindet eller tamponen i hånden, som de piger du har set på TikTok. Nej, der er bestemt ikke noget galt med dig! Mange ældre piger, som mig selv, tager stadig bind/tampon i lommen eller gemmer det i ærmet, når de skal på wc. Du skal prøve, at gøre det som du er tilpas med og det er helt okay, hvis du gerne vil skjule det.
Hvis du har lyst til at skrive mere om det, så er du altid velkommen til at skrive ind til vores rådgivning, som har åbent hver aften.
Kram fra Elisabeth