Kathrine, 16 år
27. juli 2022
Jeg havde egentlig bare lige brug for at få det af hjertet
Hej :) sorry hvis det bliver lidt langt.
Jeg synes jeg har lidt for mange “tendenser”. Altså i den forstand at jeg opfører mig for meget som autister\/folk med insomnia (søvnbesvær) og ADD. Jeg ved ikke om der er andre der har det præcist som mig, men jeg har tænkt meget over det, og har endda snakket med en vendinde og hendes mor om det, fordi moren arbejder med unge og udviklingshæmmede\/-besværede
Vi snakkede fx om at min far opfører sig meget som om at han har autisme (på et mild niveau?), han er ikke diagnostiseret eller noget, men han er ekstremt god til matematik, årstal, ligegyldig fakta, kendte personer + har han lidt svært ved at være social. Jeg har det meget ligesom ham (jeg kan bare fakta som er mere relevant for min generation, og jeg er god til sprog ikke matematik), og jeg interessere mig for andre ting, men ellers er det meget af den samme opførsel (jeg kan fx en masse hovedstader, og hvordan flag ser ud, bare sådan uden videre, ved også hvor hver stat i USA ligger + nogle af deres hovedstader og flag). Jeg har også nogle underlige “regler”, fx lytter jeg ikke til mine yndlingssange, jeg skal altid sidde ud til vinduet i bussen, jeg skal ALTID skåle med og jeg bestiller ikke noget online hvis jeg har noget der mangler at blive returneret. Det er ikke fordi det bringer uheld eller noget, det er bare sådan reglen er. Nogle gange synes jeg det er ulækkert hvor meget jeg kan huske og hvor mange underlige krav jeg stiller mig selv, så jeg tit ikke kan få hjernen til af tie stille.
Jeg har ikke snakket med min far om det, for jeg VED at han ville blive ked af det. Jeg har flere gange spurgt min mor om jeg ikke kunne få lov at tage til læge og blive testet (undersøgt) for om jeg har insomnia, men hun blev ved med at sige, at de så bare ville udskrive nogle sovepiller til mig, og jeg ikke have brug for at blive afhængig af det i sådan en ung alder. Det var nu altså ikke derfor jeg spurgte, det var bare for at få svar på om der var noget galt med mig.
Den seneste uge har jeg kunne sove bedre (men søvnløsheden kommer altid til og fra nogle uge ad gangen), så jeg har mere overskud til at være opmærksom, så jeg tror altså ikke jeg har ADD, men at det bare er fordi jeg er træt så tit at jeg har nogle af de samme tendenser. Men jeg har læst online at der er mange med insomnia der har det i forskellige “mængder”. Desuden var det også et symptom at man har haft svært ved at sove hele livet, og jeg brugte altid næsten 2 timer på at sove da jeg var lille. Nu bruger jeg næsten altid 3-4 timer, så jeg får 3 timers søvn mange gange, og næsten 1 gang om ugen sover jeg slet ikke om natten. Det gør jo ikke så meget i sommerferien, men jeg har haft VIRKELIG dårlig døgnrytme af og på i omkring 10 måneder (siden sidste Aug\/Sep). Jeg ved også at det ikke er stress eller nervøsitet, for så har jeg det omvendt (altså jeg sover dag ind og ud).
Sådan lidt emneskift, men jeg bliver også “for sjov mobbet” fordi jeg er venstrehåndet (wtf?), jeg har set nogle skrive om det herinde, og om at de godt ved det er for sjov, men ikke selv synes om det. Jeg skal dog starte på Gym efter ferien, så måske er de mere modne derinde. Ellers ved jeg ikke hvordan jeg siger at det ikke er sjovt, for det er jo ikke noget seriøst problem.
Jeg synes faktisk min mor har ret (omkring insomnia), men det ville være lidt rart at vide om jeg har det alligevel. Jeg ved ikke rigtig om der er hjælp at give. Jeg gik hos en pædagog hvor jeg snakkede nogle andre problemer, men vi snakkede ikke om min søvnløshed og spørgsmålet om autisme osv.
Jeg havde vist egentlig bare lige brug for at få det af hjertet.
Mvh. Kathrine <3

GirlTalks svar
Kære Kathrine
Først og fremmest vil jeg sige tusind tak for, at du har lyst til at dele dine tanker <3 Hvor er det sejt, at du er så velreflekteret over din situation!
Det lyder som om, at du har tænkt meget over din situation og er rigtig god til at undersøge dig selv og dine tanker. Det giver god mening, at du overvejer, om du måske kunne have autisme, ADD eller søvnbesvær, hvis du genkender nogle at tendenserne hos dig selv og din far. Det lyder ikke rart for dig, at du sover så lidt om natten og nogle gange kan have svært ved at få din hjerne til at tie stille. Du skal vide, at du ikke slet ikke er alene og at mange piger skriver ind til Girltalk med lignende oplevelser og tanker <3
Jeg tænker, at en diagnose som autisme eller ADD kan være godt, hvis du har det svært i din hverdag og har brug for hjælp af nogle professionelle. Det kan også skabe ro at få mere viden om, hvorfor man oplever nogle ting som svære. Det er altså helt naturligt, at du har lyst til at søge noget klarhed og måske få hjælp af en læge, når du oplever det <3 Måske du igen kan tale med din mor om, at du gerne vil tale med din læge om det – og at du jo altid kan takke nej til sovepiller, hvis du ikke vil have dem? Jeg er sikker på, at lægen rigtig gerne vil hjælpe dig og være undersøgende over for, hvorfor du bl.a. har svært ved at sove.
Jeg kan godt sætte mig ind i, at det kan være svært at tale med din far om, hvis du ved han bliver ked af det. Det kan også være, at du kan tale med ham om de ting, I har tilfælles, og spørge ham om, om han også har oplevet det som svært i perioder?
Derudover vil jeg sige til dig, at du skal huske, at du er værdifuld lige som du er, lige meget om du har autisme, ADD, insomnia eller ej. Det er så godt og sejt, at vi alle er forskellige og er dygtige til forskellige ting. Jeg synes på ingen måde, det er ulækkert, at du kan huske mange ting! Tværtimod synes jeg, det er virkelig sejt, og jeg er sikker på, at mange er misundelige over det ! <3
Til sidst vil jeg sige, at det ikke lyder rart, at du bliver “for-sjov-mobbet", fordi du er venstrehåndet. Jeg håber meget, at de er mere modne på gymnasiet og ikke mobber dig med det. Husk det altid er okay at sige fra!
Du er meget velkommen til at skrive ind til vores rådgivning, hvis du har lyst til at skrive mere om det hele <3
De bedste hilsner
Frederikke