Laura, 13 år
18. juli 2022
For tiden tænker jeg MEGET på mad
Hej brevkasse
For tiden tænker jeg MEGET på mad.
Jeg esker mad, og vil helt bare spise hele tiden. Jeg spiser meget, og mere end alle andre. Jeg har en kropsfigur som altid har været ufatteligt tynd, men for tiden er min mave begyndt at bule en del ud af, og det passer simpelthen bare ikke til mig. Jeg syntes det ser ufatteligt dumt ud, og vil bare gerne have den flad igen. Jeg har prøvet at skære ned på maden, men hver gang nogen spørger om eg vil have et stykke kage eller lignende, kan jeg simpelthen ikke sige nej, og jeg får dårligsamvittighed for mig selv hver gang. Jeg kan heller ikke lade være med at spise hele tiden, og jeg spiser nok omkring 6 måltider på en dag, og derudover også snacks
Så jeg ville høre om i har nogle tips til at lade være med at tænke på mad hele tiden?

GirlTalks svar
Kære Laura
Tak for dit brev. Du fortæller, at du er meget optaget af mad, du spiser meget og du er begyndt at lægge mærke til, hvordan din kropsfigur ændrer sig. Du skriver også, at du får dårlig samvittighed, når du synes, du spiser for meget.
Du er ikke den eneste, der har den slags problemer. Der kan være mange grunde til, at folk spiser meget og løsningen kan derfor også være forskellig fra person til person. Allerførst skal det nævnes, at man i teenagealderen (som du jo er i) vokser meget. Kroppen har derfor brug for mere energi (mad) for at kunne vokse ordentlig. Det kan derfor være at din spisning simpelthen bare er en del af puberteten og helt normal.
Du skal ikke have dårlig samvittighed over at spise mere uanset hvad årsagen er <3 Din værdi som menneske er ikke bundet til måde, du er ser ud på.
Du søger nogle tips til at lade være med at tænke på mad hele tiden. Jeg tror, at jeg vil råde dig til at prøve at mærke efter indeni, når du spiser mad. Hvilke følelser har du? Er du bare sulten? Er du ked af det? Keder du dig? Har du nogle tanker, som du gerne vil væk fra og mad giver dig et andet fokus? Hvis du opdager et mønster i, at du spiser meget, når du har en speciel følelse, så er du kommet langt. Når det er sagt, så vil jeg også gerne råde dig til at snakke med en voksen, som du stoler på og fortælle ham/hende, hvordan dit forhold er til mad. Det er godt at have én eller flere voksne, som kan støtte dig igennem den her svære og forvirrende alder.
Du er også altid velkommen til at skrive ind til os i rådgivningen, hvis du får brug for det !
Jeg håber, at det var et hjælpsomt svar til dig. Alt det bedste til dig <3
Kærlig Hilsen Johanne