Anonym , 17 år
01. juli 2022
Samtale om prævention
Min mor har nævnt for mig at hun gerne vil have mig på en form for prævention fx. P-piller. Men det er noget tid siden. Jeg vil gerne men ved ikke helt hvordan jeg skal åbne samtalen igen. Skal til nogle fester i ferien og vil gerne have det ordnet inden det. Hvad skal jeg sige til min mor?

GirlTalks svar
Kære dig,
Tusind tak fordi du skriver ind. Det er så dejligt, at du har lyst til at dele dine tanker <3 Jeg forstår godt, at det er en svær situation at være i – og at du har mange tanker omkring det. At begynde på prævention kan føles som stor ting, som kan være rigtig rar at dele med nogle andre. Derfor lyder det også rigtig dejligt, at du har lyst til at tage samtalen op med din mor igen. Derudover er det også rigtig sejt, at du opmærksom på det, så du kan gøre noget ved det sammen med din mor.
Du skriver, at du ikke helt ved hvordan, du skal åbne samtalen omkring prævention med din mor igen. Jeg forstår godt, at det er en svær situation.
Jeg tænker der er forskellige måder, du kan snakke med din mor om det på. Hvis du har mod på det, kan du måske prøve at spørge din mor, om hun kan huske dengang hun nævnte prævention for dig – og så starter samtalen måske igen på den måde? Jeg forstår godt, at det kan være grænseoverskridende og konfronterende.
En anden måde at få snakken i gang igen på kunne også være at sende hende en SMS eller skrive et brev til hende. Her kan du fortælle hende, at du rigtig gerne vil tale med hende om prævention igen, men at du er lidt genert eller nervøs over at starte samtalen. På den måde kan du tage det første skridt, men hun kan starte samtalen. Jeg håber, at du forstår hvad jeg mener <3
Jeg synes det er så sejt, at du har lyst til at dele de her ting med din mor – og din mor er meget heldig, at du har lyst til at tale med hende om det. Jeg er helt sikker på, at det nok skal gå godt, og at du nok skal få gang i snakken om prævention igen. Jeg hepper i hvert fald på dig <3
Hvis du har brug for at tale mere om det, er du altid velkommen til at skrive til os på chatten.
Varme solskinskram fra
Emma