Klara, 17 år
20. juni 2022
En lille ting jeg savner er bare at få et kram
Hej Girltalk. Jeg er en pige på 17 år, som har det rigtigt svært fortiden. Jeg har haft selvmordstanker siden december 2020 og de er blevet meget slemme på det sidste.. tænker meget på hvordan jeg kan dø.. også selvskader jeg en del, så tør ikke gå i andet tøj end lang bukser og langærmede trøjer.. jeg har også fået en depression og jeg er bare rigtig langt nede fortiden og kan ikke overskue noget.. jeg går på efterskole og det har bare været en forfærdeligt år, fordi jeg har haft det så skidt indeni... jeg har snakket med en af mine efterskolelærer om det og hun er virkelig sød og stoler en del på hende, men tør ikke rigtigt være helt ærlig omkring det med selvskade, fordi jeg gør det meget og tit...
Fortiden græder jeg også en del, græder mig selv i søvn hver aften og går altid rundt med røde og hævede øjne her på efterskolen.. og ved ikke hvad jeg skal gøre.. jeg græder os altid overfor min lærer og det er så pinligt.. også en lille ting jeg savner, er bare et kram.. det får jeg aldrig..
Kh mig...

GirlTalks svar
Kære Klara
Hvor er det dejligt, at du skriver ind til os, når alt virker så svært og uoverskueligt. Det er jeg rigtig glad for, og hvis jeg var sammen med dig lige nu, ville jeg give dig et stort kram!
Der er rigtig mange, der skriver ind til os, som også kæmper med depression, selvmordstanker og selvskade. Så jeg har lyst til at fortælle dig, at du ikke er alene med de tunge tanker.
Det er rigtig sejt, at du har fortalt din efterskolelære hvordan du har det! Det tager meget mod at åbne op, så det er et stort skridt i den rigtige retning. Det lyder rigtig dejligt, at du har en lærer som du synes er sød, og som du kan stole på. Det er simpelthen så vigtigt, at du har fortalt hende hvordan du har det!
Jeg får lyst til at spørge dig, hvor længe du skal være på efterskole gg om det er muligt at tage hjem, når nu det ikke er særligt rart at være på skolen? Du skal i hvert fald ikke gå rundt og acceptere, at du har det så dårligt, som du giver udtryk for. Måske skal du også snart holde noget sommerferie, hvor du kan være lidt hjemme og få lidt ro til de tanker og følelser der fylder hos dig.
Og så får jeg lyst til at spørge om dine forældre og venner ved hvordan du har det? Min erfaring fra rådgivningen er, at de fleste rigtig gerne vil hjælpe, hvis de ved at man har det svært. Så selvom det kan være super sårbart at åbne op, så kan det også være en stor lettelse at lukke dine nærmeste ind i dine tanker.
Du er altid velkommen til at skrive ind til rådgivningen, når de tunge tanker tager overhånd <3
Kæmpe knus
Hannah