liwa, 13 år
30. juni 2022
Jeg har oplevet en ting der ikke var særlig rar
hey girltalk jeg er en pige der har oplevet en ting der ikke var særlig rar
for halvandet år siden blev jeg nemlig udsat for det man kalder for grooming
og det har sat et dybt spor i mig f.eks når jeg kommer gående ude på gaden og ned af den bakke jeg skal ned af for at komme ned til mit hus kigger jeg altid bag ved mig for at tjekke at ingen fremmede kommer gående og det er meget ubehageligt desuden føler jeg ikke jeg var ligesom jeg var før jeg blev udsat for det.
Håber at i svare mig hurtigt

GirlTalks svar
Hej Liwa <3
Mange tak for dit brev. Hvor er jeg bare glad for, at du har valgt at skrive ind til os og dele denne svære oplevelse med os! Det er virkelig flot gjort af dig at række ud efter hjælp, hvor er du bare mega sej <3
Det lyder virkelig hårdt, det du fortæller, og jeg får helt lyst til at give dig et stort kram. Grooming er en forfærdelig ting, og jeg forstår godt, at det har sat et dybt spor i dig. Jeg kan også høre, at det er noget der har påvirket dig meget, når du fortæller, at du ikke føler, at du er ligesom du var, før du blev udsat for det. Jeg forestiller mig, at jeg også ville have det på samme måde, hvis det var mig, der havde oplevet det.
Når man gennemgår noget så svært, er noget af det bedste du kan gøre at snakke med andre om det. Præcis ligesom du har valgt at gøre, ved at skrive herind. Ofte kan det nemlig hjælpe på nogle af de ubehagelige følelser, man sidder tilbage med, hvis man får åbnet op og snakket ud med nogen om, hvad der er sket og hvordan man har det nu. Men jeg ved selvfølgelig heller ikke, om du allerede har prøvet at snakke med nogen om det? Ellers kunne du måske overveje, om der er nogen du føler dig tryg nok ved, til at fortælle dem om din oplevelse, samt om hvad du gennemgår lige nu? Fx dine forældre? Eller måske en voksen fra din skole?
Du skal vide, at du på ingen måde fortjener det, du har været udsat for, og at det på ingen måde har været din egen skyld! Selv om det fortsat har en indvirkning på din hverdag, tror jeg på, at du nok skal komme igennem dette og få det godt igen. Husk at ingen kan tage dit værd fra dig - du er værdifuld og god nok som du er, uanset hvad du har oplevet og hvad andre har gjort mod dig, og det må du aldrig glemme <3
Jeg håber, at du vil dele din historie med nogen tæt på dig, som kan hjælpe dig. Men hvis du har lyst til at snakke mere med os om det, uanset om det er før eller efter du snakker med andre om det, må du altid skrive ind til os på sms eller via vores chatrådgivning <3
Jeg ønsker dig alt held og lykke i fremtiden, Liwa <3
Stort knus,
Karoline <3