Mia, 13 år
22. juni 2022
Jeg er begyndt at svede MEGET
Hej jeg har et kæmpe problem.
Jeg er kommet i puberteten for et par år siden, det har så også gjordt at jeg er begyndt at svede MEGET, meget mere end alle jeg kender. Jeg kan ikke have en dag uden jeg meget under armene, store luktende svedpletter. Jeg går i bad hver anden morgen og bruger massere af deo, men det kommer stadig hver dag. Det får mig til ikke at have lyst til at være sammen med venner, vil jo ikke være hende der lugter og er helt våd under armene.
Hvad skal jeg gøre?

GirlTalks svar
Hej Mia,
Hvor er det dejligt, at du skriver ind om de udfordringer med sved, du oplever. Du skal vide, at der er mange piger, der skriver ind til os i GirlTalk omkring ting, som de synes er svære når de kommer i puberteten. Det er mega sejt, at du deler dine oplevelser, selvom jeg kan høre, at du synes det er svært. Der sidder sikkert andre piger, der kan relatere til din udfordring med sved og som kan finde ud af, at de ikke er alene ved at læse dit brev.
Du skriver, at du sveder meget mere end alle du kender, men du skal vide, at det ikke er unormalt at begynde at svede på den måde du beskriver, når man kommer i puberteten. Der sker en masse forskellige ting med ens krop, og så er det lige sved du oplever som det, der fylder. Jeg kan høre, at du føler dig alene i det, hvilket lyder som en rigtig ubehagelig følelse. Du skal vide, at det meget forskelligt, hvornår man går i puberteten, så det kan være at nogle af dine veninder/venner kommer til at opleve de samme udfordringer med sved, som du gør lige nu. Hvis du fortsætter med at opleve udfordringer med din mængde af sved, kan du også gå ned i en butik med hudplejeprodukter, så kan de sikkert hjælpe dig med at finde en deodorant, der er hjælper på det.
Jeg kunne forestille mig, at det er ekstra sårbart for dig, når det er noget, som du føler dine venner lægger mærke til. Og det er ærgerligt, at det får dig lyst til ikke at være sammen med dine venner, for det at du sveder, gør dig jo ikke mindre sjov og dejlig at være sammen. Jeg ved, at der er mange piger på din alder, der oplever, at der sker forskellige ting i puberteten, som er svære. Så jeg tænker på om, du kunne have lyst til at snakke med dine venner om det? Det kan hvert fald være rigtig rart at sige ting, man skammer sig over højt. Det har jeg selv oplevet kan gøre det mindre skamfuldt, selvom det godt kan føles grænseoverskridende at skulle fortælle andre om det. Og husk det er helt normalt!
Hvis du har brug for en samtale med en af os rådgivere, så er du altid velkommen til at skrive ind på vores chat eller SMS.
Et stort kram fra Nora