Denise, 15 år
11. maj 2022
Jeg vil bare gerne anderkendes af mine venner
Jeg vil bare gerne anderkendes af mine venner. Mine venner på efterskolen går meget op i at spille bordtennis og jeg føler mig en smule udenfor fordi jeg ikke er ret god til bordtennis - jeg er faktisk ret dårlig. Er det forkert af mig at søge deres accept og anderkendelse via bordtennis? Eller skal jeg bare erkende at det bare ikke er min sport og finde andre venner et andet sted?

GirlTalks svar
Kære Denise,
Mange tak for dit brev! <3
Jeg ved at der er mange andre, som kan have de samme følelser du sidder med. At føle sig udenfor et fællesskab er rigtig svært og kan til tider være meget ensomt. Vi vil alle gerne "passe ind" et sted og det kan være svært, hvis der som i dit tilfælde, er forskellige interesser i gruppen. Du spørger, om det er forkert af dig at søge deres accept og anerkendelse gennem bordtennis, og det synes jeg nødvendigvis ikke at det er. Vi gør alle nogle ting nogle gange for at passe ind.
Dog tænker jeg at det er vigtigere hvad du selv føler i alt det her. Det lyder som om, at bordtennis er det eneste der ville kunne give dig anerkendelse og det tænker jeg ikke kun kan være det eneste - har du selv tænkt over det? <3 Ville du kun anerkende dine venner hvis de havde samme interesser som dig eller ville du anerkende dem, fordi de var nogle gode og søde venner overfor dig?
Måske er det første skridt at få talt med dem som det drejer sig om - hvis ikke alle så bare en af dem. Prøv at fortæl om de følelser du har omkring det, for måske ved de slet ikke at du har det sådan. Hvis de virkelig er gode venner og værd at holde på, så vil de netop acceptere og anerkende dig <3
Jeg håber at du kan bruge mit svar, og du er altid velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning!
Mange hilsner
Maria