Marie, 24 år
23. maj 2022
Jeg føler altid skyldfølelse efter jeg har spist
Jeg føler altid skyldfølelse efter jeg har spist. Jeg kan ikke lade være med at tænke på mad hele tiden, og jeg er som regel altid sulten, men kan bare ikke få mig selv til at spise. Jeg får så dårlig samvittighed, hvis jeg spiser noget, at jeg bliver helt ked af det efter et måltid. Jeg prøver at sige til mig selv, at jeg skal spise og at jeg har brug for mad, men så kommer de skræmmende tanker og følelser kravlende og så den dårlige samvittighed.

GirlTalks svar
Kære Marie,
Tusind tak for dit brev<3 Først og fremmest er jeg glad for at du deler dine tanker med mig. Det lyder som om at du har gjort dig en masse tanker om dit forhold til mad, og at du ofte forbinder det med nogle skræmmende tanker, som kan føre til dårlig samvittighed. Jeg synes det er mega sejt, at du har reflekteret omkring hvordan du har det!
Du skriver, at du føler du tænker på mad hele tiden, men at du ikke kan få dig selv til at spise. Samtidig husker du også dig selv på, at du skal spise og har brug for mad, men at det kan lede til nogle skræmmende tanker og følelser samt den dårlige samvittighed.
Hvor er det godt, at du selv er opmærksom på, at det simpelthen er rigtig vigtigt at spise mad. Det er nødvendigt for os alle at spise den rette mængde mad for at vores kroppe fungerer. Selvom man kan argumentere for en masse biologiske gode grunde til at spise mad, så fornemmer jeg, at du stadig har svært ved det. Har du haft undersøgt hvor de skræmmende tanker og den dårlige samvittighed kommer fra? Du kan med fordel stille dig selv de her spørgsmål, til at få undersøgt dem og skriv endelig det hele ned, så du kan få skabt et overblik over dem:
• Hvor længe har de været der?
• Kan jeg huske hvorfor/hvordan de startede?
• Hvad er det tankerne gerne vil med mig?
Derudover tænker jeg på, om du mon har delt dine tanker med andre før? Det kan nemlig være enormt ensomt at gå med alle de tanker alene og man kan føle sig mere og mere isoleret fra sin omgangskreds. Hvis du ikke har delt dem, vil jeg virkelig håbe at du får mod til det. Jeg ved fra de piger, som vi taler med i rådgivningen, at det kan virke lettende at få talt om de ting der er svære, og rart at man ikke skal bære på alting alene. Så måske du har en god ven, forældre eller andet som du ville kunne betro dig til? Hvis du synes det er for svært at åbne op for nogen du kender, kan du med fordel også søge hjælp hos nogle andre.
Vores rådgivning  er i hvert fald en mulighed og her vil du kunne tale med unge kvindelige rådgivere, om alle de ting der fylder hos dig, helt anonymt ! <3
Jeg håber at du har kunne bruge mit svar til noget, og husk at du er altid er mere end velkommen til at skrive ind til os på rådgivningen hver dag <3
knus og kram herfra