Pige, 15 år
30. maj 2022
Har jeg social angst?
Har ikke lyst til at spise.
Hej jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte.
Jo, det hele er sådan at jeg har svært ved at gøre ting eller sige ting.
Fx. Når jeg tager i skole har jeg min mad pakke med men jeg spiser ikke noget af den, og at jeg ikke kan tag offentlig transport alene uden nogle jeg kender, kan heller ikke gå i Brugsen alene for at købe noget.
Ved ikke hvad jeg skal gøre, den anden dag spurgte min mor “har du social angst”
Efter hun sagde det er jeg blevet i tvivl om det kunne være det, for når jeg går ind og læser om det er det sådan noget med, ikke at kunne spise i offentligheden og undgå situationer jeg ikke har lyst til at være i.
Håber i forstå det, og kan komme med et svar på hvad det måske kan være
Hilsen mig

GirlTalks svar
Kære dig
Tusind tak for dit brev, og fordi du har skrevet ind! Det er super godt, at du deler dine tanker. Det kan være svært at gå rundt med sådan noget alene.  Vi skriver også med mange andre piger, som har det ligesom dig, så du skal vide, at du ikke er alene om at have det sådan <3
Det lyder allerede som om, at du har snakket lidt med din mor om det, og det er rigtig godt. Du skriver, at hun har spurgt dig, om det kan være social angst, og det kan jeg godt forstå, at du tænker over. Det er også meget almindeligt, at man går ind og læser en masse om det, men det kan være svært at vide, om det lige præcis er det, der er tale om. Det kan også være svært for mig at vide, om det er social angst, men jeg synes det lyder som om, at du går med nogle svære tanker, som du bestemt ikke skal gå alene med.
Jeg ville foreslå, at du måske sammen med din mor kunne finde en som kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvorfor du har disse tanker. Der findes mange dygtige uddannede personer, som ville kunne hjælpe. Jeg ved, at det kan være grænseoverskridende at spørge om, men jeg tror virkelig, at din mor gerne vil hjælpe dig med at få det bedre og finde ud af, om det kan være social angst.
Derudover vil jeg anbefale et af vores tilbud som hedder EmpowR. Det er et pigefællesskab, hvor man mødes 1 gang om ugen i en gruppe på 4-8 piger. Jeg ved godt at du synes det er svært at være sammen med andre, men måske ville et lille fællesskab, som er bygget på tillid og åbenhed hjælpe? Nogle gange kan det være rart at mødes med andre jævnaldrende, som også har nogle ting de går med. Det kan jo være at du på et tidspunkt føler at det kunne være en mulighed for dig, og så kan du i hvert fald læse mere om det på vores hjemmeside <3
Jeg håber, at det kunne hjælpe dig lidt, men ellers er du altid velkommen til at skrive ind til os på chatten eller SMS.   <3
De bedste hilsner
Anna