Ulla, 15 år
11. maj 2022
Det er anden gang jeg skal have min mens, men den er 6 dage forsinket er det normalt?
Det er anden gang jeg skal have min mens, men den er 6 dage forsinket er det normalt ?

GirlTalks svar
Kære Ulla,
Mange tak for dit brev! <3
Jeg har talt med mange andre om deres bekymringer angående menstruation, så jeg ved at der mange der kan genkende dine tanker.
Det er ganske normalt at man oplever en uregelmæssig menstruationen de første par år, efter man har haft den første menstruation, så bare rolig <3. Menstruation er en del af en cyklus der sker helt automatisk i kroppen - men den skal lige have tid til at finde sin rytme og derfor kan der opstå uregelmæssige menstruationer. Når din cyklus har fundet sin rytme, vil du også opleve at menstruationen bliver mere forudsigelig.
Man skal stadig være opmærksom på sin menstruation, da den kan blive påvirket af flere ting:
• Hvis man f.eks. er meget stresset kan det indvirke på en uregelmæssig menstruation. Hormonet kortisol, der udskilles ved stresssituationer, kan påvirke cyklussen og forstyrre dens rytme.
• Hvis man er fejlernæret - altså enten ved vægtstigninger eller fald. Det er vigtigt både for din cyklus og din krop i det hele taget, at få en god ernæring, så din krop får alt det den har brug for til at kunne virke.
• Dyrker man meget motion eller sport, f.eks. på eliteplan, kan dette også påvirke menstruationen. Mange sportsudøvere kan opleve uregelmæssigheder i deres cyklus, som et resultat af overdreven motion.
• Prævention har også en indvirkning på ens cyklus. Så er man på prævention såsom p-piller, hormonspiral eller andet der indeholder hormoner, så kan det også i nogle tilfælde ses på cyklussen. Dog er det ikke farligt, så længe man har konsuleret med sin læge om det.
• Den sidste ting som kan påvirke menstruationen er graviditet. Hvis man er blevet gravid kan man også opleve udeblivelse af menstruationen - nogle pletbløder dog, så man kan tro at det er menstruationen. Hvis man er i tvivl om, at man kunne være blevet gravid, så kan man købe graviditetstest, som man kan tage derhjemme eller tage til lægen og blive tjekket.
Det sidste jeg vil skrive er, at det er rigtig godt at være opmærksom på sin menstruation, som du er ! <3 Som skrevet, så kan der være mange årsager til uregelmæssigheder i menstruationen. Alle piger og kvinder oplever det på et tidspunkt, nogle gange flere gange i løbet af sit liv. Så ro i maven, det er helt normalt <3
Jeg håber du kan bruge mit svar og du er altid velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning
Mange hilsner Maria fra GirlTalk <3