Pige, 14 år
14. marts 2022
Er det bedre at blive den mindste version af sig selv?
Vi er begyndt at træne           
Min veninde og jeg er begyndt at træne. Vi træner ikke i samme center eller noget. Mit mål med at træne er at for styrke og måske mere muskel masse, men da jeg udtrykte mine mål over for hende blev hun ved med at spørge om ting og sagde at jeg ville ligne en mand. Jeg ved det lyder harmløst men det meget som om hun mente det. Og hun sagde ting der antydet at i stedet for at blive stærkere er det bedre at blive den mindste version af sig selv. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre fordi hun vil bare sige at det var for sjov, men jeg kunne ikke lide det.

GirlTalks svar
Kære dig
Tak for at skrive ind og dele dine tanker med os <3 Du er virkelig en omsorgsfuld veninde, der bekymrer dig om, hvordan din veninde har det. Jeg kan godt forstå, at det bekymrer dig, når din veninde siger, at hun gerne vil være den mindste version af sig selv. Det lyder heller ikke som det bedste udgangspunkt for at træne. Træning skulle gerne først og fremmest være sjovt og rart for ens krop. Jeg tænker, at hvis du har mod på det, kunne det måske være rart at spørge ind til din veninde. Selvom hun måske vil sige, at det bare var for sjov hun sagde det, kan du prøve at stille flere spørgsmål til hendes træning og hendes tanker om det. Måske hvad hun godt kan lide ved at træne? Og hvorfor hun tænker, at det er bedre at være mindre end at være stærk? Hvis hun bringer det op igen, er det også helt okay at være ærlig over for hende, og sige hvad du selv tænker. Fx at du godt kan lide at være stærk, og at du ikke tænker, at man skal være den mindste version af sig selv. Hvis du føler, at det er noget som kommer til at fylde mere hos hende, så er det altid okay at være ærlig og vise din bekymring for hende. Du kan også altid dele dine bekymringstanker med en, som du stoler på, evt. en ven eller en fra din familie. Jeg synes i hvert fald, at din veninde er rigtig heldig at have en veninde som dig, der tænker på hende <3
Hvis du har lyst til at tale mere om det, er du altid velkommen til at skrive ind til os på chatten!
De bedste hilsner fra
Nanna