Louise, 15 år
28. marts 2022
Føler at min eneste veninde ikke har lyst til at være sammen med mig mere.
Hej, hvad skal man gøre, hvis man føler at ens eneste veninde i skolen ikke har lyst til at være sammen med en mere. Jeg har flere gange haft problemer med piger fra min klasse, og det er også grunden til jeg nu føler at jeg kun har en veninde tilbage, men hun er meget fraværende og virker tit som om hun ikke nyder mit selskab, hun har flere andre venner og jeg kan tit føle mig overset. Hvad skal jeg gøre?
Kh Louise

GirlTalks svar
Kære Louise
Tak for at dele dine tanker <3 Det lyder ikke som en rar følelse at gå med, og jeg kan godt forstå, at du rigtig gerne vil finde en måde at løse det på.
Først og fremmest vil jeg sige, at det er helt normalt at kunne blive usikker i en relation, og du er helt sikkert ikke alene i tvivlen om, hvad ens veninde eller ven tænker om en. Når du skriver, at du ikke føler din veninde har lyst til at være sammen med dig mere, lyder det også som en frygt, der er inde i dig. Selvom ens følelser kan føles som hele virkeligheden, kan det være vigtigt at huske på, at det er dine egne følelser og du ikke kan være sikker på, hvad din veninde føler eller tænker om dig.
I forhold til dit spørgsmål om, hvad man kan gøre, er der ikke noget rigtigt eller forkert svar, og du kan altid selv vælge ud i de råd, du får. Hvis du har mod på det, kunne du måske prøve at fortælle hende næste gang I ses, at du virkelig er glad for at have hende som veninde, og at du derfor godt nogle gange kan blive lidt bange for, hvad hun tænker om jeres venskab. Jeg kan godt forstå, hvis det kan være svært at skulle fortælle ærligt, hvad man føler, og hvis det føles for overvældende, kan du også prøve at spørge mere ind til, hvad din veninde tænker eller føler, når hun virker fraværende. Måske går din veninde selv og bøvler med nogle ting, som gør, at hun virker fraværende, og som slet ikke har noget med dig at gøre. Ved at spørge ind til hende, giver du hende mulighed for at fortælle dig det. Du kan også prøve at skrive ned, hvad du føler i et brev, som du så kan give til hende.
Ligegyldigt hvad du beslutter, skal du vide, at det altid er okay at fortælle, hvad du føler. Jeg håber, at du finder en god løsning for dig, og hvis du har lyst eller brug for at tale mere om det, er du også altid velkommen til at skrive ind til os på chatten!
De varmeste hilsner,
fra Nanna