emma, 12 år
02. december 2022
Har jeg fået menstruation?
hej girlstalk jeg er mega bange lige nu for jeg får ikke udflås og der er noget mørkebtunt klistrede i mine underbukser i stedet og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. jer er ikke rigtigt typen der snakker meget om kroppen og ting og tør ikke sige det til man mor.
kh emma

GirlTalks svar
Hej Emma,
Tusind tak for din besked herinde, og tak for at dele dine tanker <3
Du skriver at du er bange fordi du ikke får udflåd lige nu, og at du har opdaget noget mørkebrunt i dine underbukser. Jeg kan godt forstå hvis det er en overraskelse at der sker ændringer - og det er super godt at du er opmærksom på hvad der sker i og med din krop.
Først og fremmest vil jeg sige, at det ikke nødvendigvis betyder at der er noget galt med din krop, når du har oplevet at der har været noget mørkebrunt i dine underbukser. Jeg kan se at du er 12 år gammel, og der er en mulighed for at det betyder, at du snart får din menstruation. Det er der i hvert fald mange der får når de er på den alder, og det er helt normalt.
Du skriver også at du ikke er typen der snakker om kroppen og den slags ting. Sådan tror jeg faktisk der er mange der har det. Jeg oplever i hvert fald at der ofte er nogle modige piger som dig der skriver herind til Girltalk, fordi det kan være svært at tale om med dem der er omkring én. Du skal vide at der helt sikkert er flere af dine veninder og klassekammerater som går med de samme tanker som du gør lige nu. De oplever sikkert også snart at de begynder at få menstruation. Det kan måske være svært at være den første der begynder at tale om det. Jeg er sikker på at de sikkert også ville synes det var rart at tale med nogen omkring det. Mon du kunne have lyst til at prøve at tale med dem?
Du siger også at du ikke tør at sige det til din mor. Der er der også er rigtig mange piger som dig, der synes kan være svært. Jeg synes du skal vide at din mor også selv har menstruation, og at hun hver måned oplever det samme. Hvis du får brug for bind eller tamponer, kan det måske være meget rart at få hjælp af sin mor med at købe det der skal bruges. Jeg kan godt forstå at du synes det er svært at fortælle hende det. Du skal bare vide at hun sikkert selv har haft den samme oplevelse for mange år siden!
I hvert fald er du så sej at du skriver herind, selvom det ikke er noget du normalt taler om. Du skal vide, at du altid er velkommen til at skrive ind på chat eller SMS hvis der er noget du har brug for at skrive mere om <3
Kh Celine