Molly, 12 år
02. december 2022
Jeg har faktisk ikke lyst til at være venner med hende mere
Hej
Jeg har en god veninde og vi går i klasse sammen og hænge nogle gange ud sammen efter skole.
Men her for tiden hænger vores venskab i en tyen tråd og jeg har faktisk ikke løst til at være venner med hende mere.
Grundene er hun er meget kontrollerne og jeg føler ikke jeg kan være mig slev sammen med hende. Hun kometer hele tide på mig og jeg tro ikke hun ved at hun gør det for hvis hun gjorder ville hun nok ikke gøre det. Jeg prøve holde mig lidt væk fra hende men det kan jeg ikke for hun stiller spørgsmål tegn til alt hvad jeg gør jeg kan ikke være sammen med andre end hende.
Her for noget tid siden indstaldede jeg TikTok på min mobil uden at mine forældre viste det, jeg gjord det fordi at jeg ikke følte jeg var en del af hende hvis jeg ikke hentede app men også det gjorder jeg ikke rigtig.
Jeg prøver at gøre mit bedste men jeg kan ikke klare mere hate fra hende og uro i min mave
Hvad skal jeg gøre
kærlig hilsen Molly

GirlTalks svar
Hej søde Molly <3
Hvor er det bare dejligt, at du skriver herind!
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært og jeg er helt sikker på, at du gør dit allerbedste! Hvor er du bare sej at du mærker efter i din mave, når du ikke kan klare mere hate fra hende. Og hvor er du bare mega sej, at du skriver herind og rækker ud efter hjælp.
Du skal selvfølgelig ikke have uro i maven over din veninde, det er slet ikke meningen med et venskab. Det lyder som om, at du mærker efter, i forhold til dine grænser, og det er så sejt og vigtigt. Men grænser er også en svær ting. Det kan være rigtig svært, at sætte sine grænser overfor andre mennesker. Specielt mennesker man holder af, som venner eller familie. For man vil ikke såre dem. Så bare det, at du mærker dine grænser og tænker over hvordan du gerne vil sætte dem, er et KÆMPE skridt og så sejt.
Nu kender jeg jo hverken dig eller din veninde, og jeg har, her i brevkassen, ikke mulighed for at stille flere spørgsmål, ind til din situation. Men jeg synes det lyder som om, at din veninde er en smule grænseoverskridende, og det kan jeg godt forstå, du ikke synes er rart. Som du selv skriver, så ved hun nok ikke, at hun gør det, for ellers ville hun ikke gøre det. Så hun gør intet af det, for at være tarvelig eller gøre dig ondt. Mit bud er, at hun er en smule usikker og finder meget tryghed i dig.
Det er også helt okay at fortælle hende, hvordan du har det. Hvis du fortæller hende, at du føler du har svært ved, at være dig selv sammen med hende og at hun kommenterer så meget på dig, at du får uro i maven. Det er helt okay, at sige det til hende. Også selvom hun måske bliver sur eller ked af det.
Som du selv skriver, så har du faktisk ikke lyst til, at være veninder med hende mere, og det er helt okay. Det kan være, at i skal have en lille pause fra hinanden. Jeg synes det lyder som en god ide, at du holder dig lidt væk fra hende. På den måde sætter du en grænse overfor hende. Jeg kan godt forstå at det er svært at sætte den grænse, når du føler hun ikke kan være sammen med andre. Men det er slet ikke dit ansvar, at hun ikke kan være sammen med andre. Det skal du ikke tænke over eller få ondt i maven over. I den her situation, er det helt okay at du tænker på dig selv og dit eget bedste. For som du selv skriver, så kan du ikke klare mere hate fra hende og det er slet ikke meningen, at du skal gå rundt og have uro i maven <3
Når du har fået en lille pause fra din veninde, så kan det være, at i kan finde hinanden igen <3
Jeg vil også anbefale dig at tale med din mor, far eller en anden voksen du føler dig tryg ved, om det her. Og du skal huske at du ALTID er velkommen til at skrive til Girltalks online chat-rådgivning eller sende en SMS.
Jeg håber det her svar kan hjælpe dig en smule. Jeg kan godt forstå du synes det er en svær situation. Men husk at du er MEGA sej og så stærk, at du mærker efter i din mave og sætter dine grænser. Det er så vigtig <3
Kærlig hilsen fra Rosalina