Vicky, 15 år
17. november 2022
Jeg hader mig selv
Hej Girltalk. Jeg har det meget dårligt psykisk 😔. Og det er fordi jeg hader mig selv. Jeg har haft det sådan i et stykke tid og, for et eller andet grund, jeg har selvmordstanker og jeg har lyst til at dræbe mig selv men jeg tør ikke. Jeg føler at jeg har ikke noget venner i skolen og, min kæreste og min aller bedste ven de er lang væk. De er de eneste venner jeg har og, jeg savner dem rigtig meget 😭😭 hjælp mig plsss 🙏🙏🙏

GirlTalks svar
Kære Vicky,
Tak fordi du skriver ind og deler de svære følelser og tanker du har. Det er meget modigt!<3
Når jeg læser dit brev får jeg først og fremmest lyst til at give dig et kæmpe kram, det lyder nemlig som noget du har brug for! Det lyder som om, at der sker rigtig meget indeni i dig og det kan jeg sagtens forstå, kan være svært at gå rundt med.
Du fortæller at du har selvmordstanker og at de fylder en del. Min erfaring er, at når man oplever selvmordstanker, så er det ofte fordi man føler at man har mistet kontrollen over sit liv og sig selv - måske er det en følelse du kan genkende? Du skriver også at du ikke ved hvorfor du har det sådan, men at du hader dig selv. Måske kunne det være rart for dig, at finde ud af hvorfor du har de her tanker. Du kan med fordel undersøge det ved at stille de her spørgsmål: Hvor længe har tankerne ca. været her? Hvad er der sket i mit liv omkring det tidspunkt? - Når man begynder at kigge på hvorfor de her tanker er opstået og hvilket formål de har, så kan det hjælpe til at få en forståelse om sig selv<3
Uanset hvad, så er tankerne rigtig svære at gå med og jeg tænker på, om du har delt dem med nogen du stoler på? Du nævner både en kæreste og en bedsteven, som lyder som nogen du er glad for - kunne det være rart, hvis de vidste hvordan du har det? Det kan være utroligt lettende at andre omkring en, ved hvordan man har det! Selvom de bor langt fra dig, kan de stadig godt være der for dig, hvis det er det du har behov for.
Derudover tænker jeg at det er et stort og sejt første skridt du har taget, ved at skrive ind til vores brevkasse! Det skal du virkelig vide. Jeg tænker, at det næste skridt kunne være at dele det med nogen. Hvis ikke din bedsteven eller kæreste, så kunne du måske have lyst til at skrive ind til vores rådgivning?  - hos os er du helt anonym og vi har åbent hver aften, hvor der sidder en masse dygtige rådgivere, som gerne vil lytte til dig <3
Jeg håber at mit svar kunne give dig lidt håb og måske hjælpe dig videre på vej. Alt det bedste til dig!
Kæmpe GirlTalk knus herfra <3