Ida, 24 år
26. oktober 2022
Forholdet til egen krop og seksualitet og hormoner
Hej
Jeg har nogle spørgsmål, for ja jeg har det egentlig skidt.
- Eller det er måske groft sagt. Men jeg er utrolig bevist om jeg har et usundt forhold til mad og det gør mig både gnaven og giver mig en følelse af fuldkommen udmattelse, skam og vrede.
- Fordi jeg træner regelmæssigt og jeg er i fin form. Jeg spiser hvad jeg har lyst til. Men det gør jeg ikke. Jeg bliver påvirket af de ydre systemer og spiser det jeg tror er acceptabelt. Når jeg overskrider det acceptable, slår jeg mig selv i hovedet. Jeg har ondt i maven, hele tiden. Jeg er så oppustet og jeg holder mig helst fra sociale sammenhænge pga. frygten for at overspise (hvilket jeg gør? Selvom jeg slet ikke er sulten) det er specielt søde sager, hvorfor gør jeg det? Det har jeg ALDRIG gjort før. Please uddyb den her del🤧
Med det sagt. Har jeg et andet problem. Jeg har været på mini piller i 3 år, men er stoppet med dem for et år siden, fordi det havde jeg brug for. Jeg har ikke haft min menstruation i de år jeg tog mini piller og ej heller efterfølgende? Ved i om der er en grund til det.
Dette betyder også jeg ikke har lyst til sex med min kæreste og det har en kæmpe indvirkning på mit forhold og mit eget selvbillede. Jeg skænker ikke sex en tanke længere…. Det er skide frusterende… Det er som om det ligger så fjernt for mig at være seksuelt aktiv, hvilket det førhen ikke gjorde.
Jeg håber I kan kaste lys over nogle ting. Jeg snublede over det her i dag og hvor er det en smuk og godhjertet måde både at støtte og give gode råd.
Tak for det🫶🏻

GirlTalks svar
Hej Ida
Mange tak for dit brev og for at dele dine tanker med os <3. Det virker som om, at du har mange tanker og bekymringer, som fylder meget hos dig lige nu. Det kan jeg godt forstå må være hårdt og frustrerende. Der er mange piger, som skriver til os med lignende problemer omkring både deres krop, forhold til mad og seksualitet, så du er på ingen måde alene om at have det sådan!
Jeg vil forsøge at svare på dit brev i kronologisk rækkefølge, så vi får berørt det hele.
Jeg synes, det er virkelig godt, at du er bevidst om, at du har et usundt forhold til mad, for på den måde kan du også begynde at gøre noget ved det og ændre på det. Jeg kan godt forstå, at det er udmattende og gør dig vred, at du skal bruge så meget energi på at tænke over, hvad du spiser og samtidig have ondt i din krop og være bange for at overspise. Måske du kunne reflektere lidt over, hvornår du er begyndt på at have det sådan med dig selv og din krop og, om der er nogle specielle årsager til det? Er det fordi, du føler dig presset til, at din krop skal se ud på en bestemt måde eller fordi du føler, at andre af dine veninder eller venner ikke spiser det samme som dig?
Jeg tror, det er vigtigt, at du giver dig selv lov til at spise det, som du har lyst til, og som din krop har brug for. Jeg tænker også, at hvis du hele tiden begrænser dig selv i, hvad du spiser, så kan det være en af grundene til, at du har ekstra meget lyst til søde sager. For hvis din krop ikke får sine behov opfyldt, så vil den også efterspørge sukker og energi. Det er også vigtigt at huske på, at vi alle har brug for sukker og søde sager, og hvis du også træner meget, så er det jo oplagt at fejre det med en snack og forkæle sig selv <3. Samtidig er det selvfølgelig vigtigt at pointere, at hvis du føler, du overspiser og har ondt i maven pga. det, så ska du også lytte til din krop og prøve at arbejde med at begrænse det!
I forhold til det andet problem med mini-pillerne synes jeg, at det er svært at svare på, hvordan og hvorfor det påvirker din sexlyst. Her ville jeg opsøge egen læge eller Sexlinjen, hvis du gerne vil vide mere konkret om de mere biologiske forklaringer på at stoppe på pillerne. Jeg tænker, at det er meget individuelt, hvordan kroppen reagerer på hormoner og på at trappe ud af dem igen. Men det kan også sagtens være, at din krop lige skal tilpasse sig, at du ikke er på minipiller mere, og på den måde vil det måske gå over om noget tid?
Samtidig kan det også være, at du oplever, at din sexlyst er reduceret, hvis du har en masse andre tanker, der fylder dit hoved? Det kan være, at din krop reagerer på det pres, den er udsat for ved, at du tænker meget over, hvad du spiser og føler dig oppustet og har ondt i maven?
Måske det kunne være en idé at snakke med din kæreste omkring dine bekymringer og tanker og, at du oplever, at din krop gennemgår forandringer og, at du også føler dig presset ift. dit forhold til mad? Ellers er jeg også helt sikkert på, at dine forældre eller egen læge også meget gerne vil hjælpe dig og tage en snak med dig om, hvordan du har det.
Du er også altid mere end velkommen til at skrive ind i til GirlTalks rådgivning, hvis du har brug for at skrive mere.
Jeg håber, at mit svar var med til at kaste lidt lys over nogle ting og sætte nogle tanker i gang hos dig, som du kan tage med dig videre <3.
Tak for dit fine brev!
Kærlige hilsner
Amanda