Miriam, 15 år
02. november 2022
Jeg har ikke nogen venner i skolen og det er svært at tale med mine forældre om
Jeg har ikke nogen venner i skolen og det gør at jeg ikke vil i skole jeg kommer heller ikke afsted, men jeg vil ikke sige det til mine forældre fordi at min lillesøster har det meget værre lige nu og det er hendes tur til at få hjælp, og når min far spørger hvad der sker i skolen siden jeg ikke vil i skole så siger jeg at der ikke er sket noget og det eneste jeg har lyst til er at være sammen med de venner jeg har, men de bor i Jylland så det er rigtig svært det hele

GirlTalks svar
Kære Miriam
Mange tak for dit brev og tusind tak for at dele dine tanker her på GirlTalk <3
Det lyder som en svær situation at stå alene i - jeg sender dig et kæmpe luft-kram! Jeg tror de fleste kan nikke genkendende til, at have prøvet at føle sig uden for, og det kan være en rigtig ubehagelig følelse. Der er mange piger, som skriver ind til os i GirlTalk omkring at og du skal derfor vide, at du absolut ikke er alene. Jeg kan virkelig godt forstå, at du føler som du gør, og jeg kan forestille mig at jeg ville have det på helt samme måde som dig.
Jeg er ked af at høre, at du ikke har lyst til at fortælle dine forældre om hvordan du har det, fordi din lillesøster også har det svært. Du lyder som en rigtig omsorgsfuld og sød søster der gerne vil passe på din lillesøster, og det synes jeg er sejt <3 Dog kan jeg godt forestille mig, at det er en rigtig svær situation at være i og at det giver nogle svære følelser at gå rundt med.  Jeg kan forestille mig, at dine forældre gerne vil lytte til de ting du går og tumler med, og jeg er sikker på at der også er plads til dine tanker og følelser. Har du mon prøvet at tale med dine forældre om, at du har det svært lige nu, men har svært ved at tale med dem om det fordi du gerne vil passe på din lillesøster? Selvom din søster har det svært og har brug for hjælp, betyder det ikke at du ikke må have det dårligt og bede om hjælp <3 Husk på, at du er værdifuld uanset hvad! Dine tanker og følelser er helt okay og dem skal der være plads til <3
Du skriver, at din far gerne spørger ind til hvad der sker i skolen - jeg tænker at det kunne være en god mulighed for at åbne op for nogle af de tanker og følelser du går rundt med? Måske du har modet næste gang han spørger, til at fortælle om nogle af de ting du går rundt og bærer på? Hvis det kan være svært at tale med ham mundtlig, kan det også være en hjælp at skrive dine tanker ned på et stykke papir/i en SMS og sende til ham.
Jeg kan godt forstå at du savner dine venner i Jylland, og gerne vil være sammen med dem. Har du mon prøvet at tale med nogle af dine venner fra Jylland om, hvordan du har det og hvor meget det fylder? Det kan være at du kan sende SMS'en til en af dine venner i Jylland som du er tryg ved, hvis dette føles nemmere. Jeg skriver nogle gange mine følelser og tanker ned og sender til en god ven hvis jeg har meget der fylder, og jeg synes at det kan være en stor hjælp at få tankerne ned og få dem delt med nogen. Jeg hepper i hvert fald på dig og sender en masse mod og kærlighed! <3
Derudover tænkte jeg på, om du har snakket med en lærer du føler dig tryg ved/ dine forældre/anden familie om, at du ikke føler du har nogen venner i skolen, og ikke har lyst til at tage afsted. Nogen gange oplever jeg, at mine forældre eller venner kan have gode ideer til hvad jeg kan gøre <3
Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig - husk at du altid er hjertelig velkommen til at logge på GirlTalks chat eller SMS, hvis du har brug for at tale mere om det med af af vores mange søde rådgivere.
Mange knus fra Julia <3