Anonym, 13 år
08. september 2022
Min første gang
Kære girltalk
Jeg har denne her flirt\/kæreste og han har haft sex før og føler lidt at jeg gerne vil gi ham noget men jeg os selv vil prøve det faktisk men er bange for at det bliver mærkeligt pga det r min første gang hva siger i?

GirlTalks svar
Kære dig,
Mange tak for at skrive ind til os på Girltalk – det er rigtig sejt at du tør dele dine tanker her <3
Det lyder som om du går med en del nervøse tanker omkring at have sex med din flirt/ kæreste, hvilket jeg godt forstår.
Du skriver at du ikke har haft sex før, og du derfor er bange for at det bliver mærkeligt. Selvom det måske kan føles sådan, så skal du vide at jeg har snakket med mange andre piger som også var nervøse for deres første gang, så du er bestemt ikke alene <3
Jeg kan se du skriver at du er 13 år og derfor føler jeg det er vigtigt lige at gøre dig opmærksom på, at den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år, så medmindre i begge er under 15 år vil der være et lovgivningsmæssigt spørgsmål her.
Dog forstår jeg godt, at der er meget nervøsitet og svære følelser forbundet med at skulle have sex for første gang. Det er rigtig sødt at du nævner at du gerne vil give ham noget, men du skal vide at det er vigtigt at huske på at lytte til dig selv og aldrig gøre noget fordi du føler dig presset til det. Det er helt normalt at gøre tingene i sig eget tempo<3  Jeg selv var 20 år da jeg havde sex for første gang, da det var der jeg følte mig klar. Så husk på at det altid er okay at vente, hvis man ikke føler sig helt sikker endnu. Det er helt normalt at være nysgerrig på sex, så længe det ikke overskrider dine egne grænser eller hvad du selv egentlig har lyst til.
Jeg ved fra mig selv at det kan være meget rart at få vendt sine tanker med nogle andre, måske du skulle prøve at tale med venner og familie om det? Jeg ved godt det kan virke grænseoverskridende, men nogle gange kan man komme tættere på at finde ud af, hvad man egentlig har lyst til ved at snakke med andre om det.
Hvis du ikke har lyst til at tale med nogen i din omgangskreds om det, så er du altid velkommen til at skrive ind til os i rådgivningen på SMS eller på chatten<3
Kæmpe kram
Emma