Emma, 17 år
21. september 2022
Jeg er i kæmpe sorg efter at have mistet min mormor
Hej Girltalk..
Jeg mistede min mormor i sidste uge.. og var til begravelses i onsdags.. og det var rigtig hårdt, hun døde om natten og sagde farvel til hende om aftenen og så sov jeg derhjemme, men min mor var derude.. men kom forsent derud... så var hun død.. jeg har været så ked af det lige siden og har svært ved at være tilstede.. jeg kan slet ikke holde det ud og tænker på hende hele tiden.. her til aften var jeg lige ved at ringe til hende og så blev jeg ked af det fordi hun ikke tog telefonen...
Men det sidste jeg gjorde inden kistelåget blev lagt på, så gav jeg hende et kys på kinden... i onsdags...
og jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre.. går i 1g på gym.. og jeg kan ikke holde ud at være der pga det her...
Kærlig hilsen Emma.. <3

GirlTalks svar
Kære Emma,
Tusind tak for at skrive ind og dele dine tanker og følelser med os. Hvor er du modig <3
Åh, det lyder svært at være dig for tiden. Jeg får helt lyst til at give dig et kram og sige, at det er helt okay at være ked af det <3 Mange piger skriver indtil Girltalk, at de har det på en lignende måde efter at have mistet en tæt på. Du er altså slet ikke alene!
Det er helt forståeligt, at du er rigtig ked af det efter at have mistet din mormor. Det lyder som om, at hun betød meget for dig, og at det har været et svært tab. Hvor er det dejligt, at du har haft så godt et forhold til din mormor, selvom hun desværre ikke er her længere. Husk på, at hun altid vil leve videre i dine tanker og gennem jeres minder sammen. Dem er der ingen, der kan tage fra dig <3
Jeg kan godt nikke genkendende til at have været rigtig ked af det på de tidspunkter, hvor jeg har mistet en, jeg har kær. Der har jeg også haft svært ved at være til stede, fordi jeg har tænkt på personen hele tiden, og ville ønske at de var der. Det er altså helt normalt, at du har det sådan, selvom det føles virkelig svært og trist. Det lyder dog rart, at du har fået sagt farvel til hende om aftenen, inden hun døde, og gav hende et kys på kinden i kisten. Det virker til, at der var meget kærlighed mellem jer <3
Én af de ting, der hjalp mig gennem min sorg, var at tale med min familie og andre tæt på om det. Det kan være rigtig rart at være fælles om alle de følelser, der er knyttet til at miste sin bedsteforældre, så man ikke føler sig alene. Måske du vil have det på samme måde? Det kan også være, at det vil være rart at fortælle dine klassekammerater om det. Så ved de det, hvis du har en dårlig dag eller har svært ved at være til stede.
Derudover er det også helt okay at flytte dine tanker fra det engang i mellem, fx ved at se en god serie på Netflix eller lavet noget andet, der gør dig glad. Det kan nemlig være hårdt at være i de svære følelser i lang tid af gangen.
Husk på, du altid gerne må skrive ind i rådgivningen, hvis du vil tale mere om det <3
De kærligste hilsner
Frederikke