Agnes, 16 år
01. januar 0001
Jeg føler mig uerfaren hvad angår sex
Jeg synes selv jeg er en ganske almindelig pige der ser ganske almindelig ud. Men jeg føler mig totalt bagud når det kommer til at have prøvet ting. Mine veninder fortæller altid om mandagen om hvad de nu har oplevet og om en spændende fyr de har scoret. Jeg føler de er supererfarne og har prøvet virkelig mange ting, jeg har ingengang fået et kys på kinden endnu. Om det så er min lille søster på 14 så har hun prøvet meget mere end jeg har. Hun har af og til drenge besøg når vores forældre ikke er hjemme og hvis jeg går forbi hendes dør kan jeg høre at de ialtfald ikke spiller ludo for hun stønner og klynker og når vi så er alene igen ser hun rigtig veltilfreds ud som for at sige, ha ha, jeg får noget og det gør du vist ikke. Jeg indrømmer at jeg er jaloux for min krop skriger da på at opleve nogen af de seksuelle ting som andre oplever men som sagt har jeg ingengang fået et kys på kinden endnu. Engang imellem er det lidt træls at være mig!

GirlTalks svar
Kære Agnes,
Mange tak for dit brev<3 Det er så skønt, at du skriver herind til GirlTalk og deler dine tanker med andre- det er der mange, der får gavn af. Først og fremmest vil jeg gerne forsikre dig om, at du ikke er alene om at gå med tanker om at føle sig "uerfaren" eller "bagud" i forhold til ens venner. Vi får mange henvendelser fra piger, der oplever samme følelser, fx omkring ikke at have fået deres første kys, og ens for dem alle er, at de tror, at det er de færreste, der har det sådan- men det er helt almindelige følelser<3
Når det så er sagt, så forstår jeg godt dine frustrationer. Det føles ikke rart at være alene om at føle sig bagud, når man i virkeligheden gerne selv vil opleve nogle af de ting, ens venner oplever. Det er værd at huske på, at det er meget forskelligt fra person til person, hvornår man begynder at interessere sig for at date. For nogle sker det i de helt tidlige teenageår og for andre i løbet af 20-erne. Der er ingen alder, der er rigtig eller forkert.
Du skriver selv, at du er begyndt at blive nysgerrig på at opleve nogle af de her ting selv- og det er rigtig spændende for dig, at du gerne vil begynde at udforske din seksualitet. For at få gode oplevelser med den slags, er det vigtigt at være tryg. Derfor foreslår jeg, at du opsøger de her ting på en måde, der er tryg for dig. Måske du kan invitere én, du synes er sød, ud på en gåtur, så I kan lære hinanden at kende? Måske du kan tage med en veninde til en social sammenkomst, hvor du ved, at der kommer flere jævnaldrende? Det kunne måske også være en ide at starte til en fritidsaktivitet, hvor du kunne møde nye mennesker? Og hvis det ikke kommer lige med det samme, så husk på, at du har et helt langt liv foran dig til at opleve kærligheden- du har ikke travlt<3 Det vigtigste i hele denne her proces er at passe på dig selv. Det er altid ok at sige fra og at mærke efter- måske har du ikke lyst til at gå ligeså langt som dine veninder eller din søster, og det er bare helt ok.
Jeg er sikker på, at du ikke er alene i din omgangskreds med de følelser og tanker, som du beskriver. Jeg tænker derfor, at det kunne være rigtigt rart for dig at åbne op over for en veninde om, hvordan du har det. Måske hun har det ligesom dig? Måske ikke- men måske hun så i stedet kan tage dig under armen og introducere dig for noget af det, du gerne vil opleve, på en måde, som er tryg for dig? Du er også meget velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning her på GirlTalk, hvis du har brug for at vende dine tanker med en sød rådgiver.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar, og jeg er sikker på, at du går nogle helt fantastiske oplevelser i møde i fremtiden<3
Mange hilsner
Camilla